“I Heart Huckabees” kommer rundt om en masse interessante filosofiske dilemmaer, og stikker ligesom “Fight Club” til den materialistiske konsumtrang i os alle. Men de skøre indfald, og historiens ønske om at samle alle trådene til sidst, overskygger desværre i sidste ende de dybere spørgsmål. Når det er sagt, må man dog sige at sjovt, det er det i hvert fald, og som anderledes komedie med filosofisk potentiale er “I Heart Huckabees” helt klart et besøg værd – undertegnede morede sig i hvert fald kosteligt!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 *Iceman 18 år siden

Hvilken biograf viser den? Jeg synes ikke at kunne finde den på hverken Cinemaxx / Biobooking / Øst for Paradis?
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#2 chandler75 18 år siden

I KBH vises den i hvert fald i Grand.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 *Iceman 18 år siden

Det er lidt trist den ikke er på plakaten i Århus endnu - men så kan vi lære det...at bo så langt fra hovedstaden.
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#4 filmz-vassago 18 år siden

Den kommer kun til at køre i Grand i KBH og Øst for Paradis i Århus.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#5 davenport 18 år siden

Det var lidt snævert med den anmeldelse (2 biografer i dk) i forhold til, at vi stadig mangler en anmeldelse på Bølle Bob & Smukke Sally....

;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#6 filmz-saudoo 18 år siden

#5 Hah.. på den anden side, er der så mange andre sider som man også kunen tjekke hvis det nu var, man var interesseret i lige præcis DEN films anmeldelse.. ;)
Gravatar

#7 filmz-msg21 18 år siden

Filmen har (meget uforståeligt) fået 1 stjerne i Jyllandsposten
link til anmeldelsen
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/strandgaard
Gravatar

#8 filmz-kaotmus 18 år siden

Ikke spor uforståeligt - jeg synes virkelig ikke, den er særlig god. Jeg blev aldrig fanget af personerne, og selvom jeg normalt er meget begejstret for skæv humor, synes jeg det meste af tiden, at det ramte forbi målet her. Mark Wahlberg er dog sjov i glimt.

Det mest positive ved filmen er dens uforudsigelighed, men det bliver ikke til andet end løb på stedet. Der er ingen følelse af udvikling eller handling - det er bare lidt frem og tilbage.

Og de filosofiske tanker er lige så heavyhanded og postulerede som i de to sidste matrix film. Her skal det bare være quirky og sjovt istedet for læder og sejt. Det bliver det nu ikke stort bedre af.
Gravatar

#9 mr gaijin 18 år siden

Så fik jeg endelig set den. Det er sjældent, at jeg er blevet så underholdt af en amerikansk film. Den stimulerede både mine lattermuskler og hjerneceller.

Og til #8: Nej, de filosofiske tanker er ikke bare postulerede. Eksistentialisme og nihilisme er nogen af de mest fundamentale og udforskede filosofiske retninger i det sidste århundrede. "I Heart Huckabees" tager dybt pis på de to retninger, men den viser også en stor respekt for dem. Du kan ikke sammenligne dem med de to sidste matrix-film. Eller den første for den sags skyld.

Men filmen er ikke bare filosofisk. Den er jo også meget politisk, og derfor ganske modig. Scenen hvor brandmanden og miljøaktivisten besøger afrikaneren i det dybt kristne hjem er noget af det skarpeste humor jeg har set længe, og en lige højre til Bushs vælgergruppe, der bruger religion som en undskyldning for ikke at tage stilling til omgivelserne. Der er selvfølgelig også Huckabees-firmaet, der som symbol på moderne forbrugerkultur og fordummelse, må tage nogle tæv i denne film.

Jeg nød den grusomt.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#10 filmz-kaotmus 18 år siden

#9: jeg oplever de filosofiske tanker i filmen som postulerede, fordi jeg ikke synes de bliver brugt til noget i filmen. Det er frem og tilbage og ingen udvikling eller konsekvens.

Og på det plan sammenligner jeg med Matrix. Jeg tager ikke stilling til om tankerne er udforskede filosofiske retninger - det tror jeg nu nok også tankerne Matrix baserer sig på er, men det er en anden og fuldstændig ligegyldig diskussion.

Men det var da godt, at du havde en god oplevelse med den. Det er helt afgjort ikke en film for alle, og jeg var tydeligvis ikke en af dem :-)

Skriv ny kommentar: