“I lossens time” er en udmærket dansk film om religion, videnskab og sindssyge. Den er velspillet (Søren Malling medvirker også som en ansat på anstalten, og han gør det fantastisk), interessant og formår til tider at være meget gribende. Men desværre falder den ene af filmens karakterer helt igennem, og da hun ellers skulle fungere som en kontrast til præstens religiøse tilgang til sindssyge, kommer spillet mellem religion og videnskab aldrig til at spille den centrale rolle, som det ellers var tænkt. I stedet handler filmen først og fremmest om, hvordan man skal møde sindssyge. Hvad vil menneskelighed sige, når man sidder over for en person, der pludselig kan finde på at tage livet af sig selv og hvem som helst anden?

Se også: Filmz TV: “I lossens time”-interview med Søren Kragh-Jacobsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

Tja, jeg synes langt fra filmen fungerede. De tre hovedkarakterer forbliver noget løst optegnede og så synes jeg ikke, at Frederik Johansen er stærk nok i rollen som den plagede dreng. Jeg blev aldrig rigtigt engageret hverken i historien eller de medvirkende. 2 ud af 6 stjerner fra mig.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: