Takashi Miikes “Ichi the Killer” er modbydelig og væmmelig, og der spares absolut ikke på mørkerødt teaterblod eller chokerende, udpenslede nærbilleder af usmagelig tortur. Men den kontroversielle thriller er forbavsende intelligent, uhyre vellavet, morsom og desuden virkelig tankevækkende. Udgivelsens transfer er middelmådigt, men lydsporet er heldigvis glimrende. Mængden af ekstramateriale er ikke just enorm, men der medfølger dog nogle interessante interviews. Hvis du er dristig og nysgerrig, så giv endelig “Ichi the Killer” en chance – bare sørg for at have fjernbetjeningen indenfor rækkevidde, i tilfælde af du bliver nødt til at holde en kort hvilepause.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Yoda 16 år siden

"... læsset med nok kulsort humor og abstrakte absurditeter til at få Monty Python til at ligne Linie 3."

Det gør anmeldelsen levende - lad os få noget mere af det!

I øvrigt er rutine og dovenskab nok det sidste, man kan klandre The Insider for!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#12 Highland Park 16 år siden

#11: Ja, det har jeg da heller ikke påstået, at han på nogen måde er generelt! :D
The Insider er skam en meget dygtig og grundig anmelder.
Det ærgrer mig bare meget, når anmeldere ikke kan beskrive en film uden at drage fjollede sammenligninger med andre film, kunstnere etc.
For mig gør det anmeldelsen alt andet end levende. Men hver sin smag. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#13 The Insider 16 år siden

Hver sin smag naturligvis, og jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at du synes, sætningen virker så malplaceret og plat, Highland Park :-) Naturligvis er sætningen en smule "absurd", men det synes jeg nu selv passer godt ind i en tekst omhandlende en ligeledes ekstremt absurd film :-) Jeg kan godt lide at peppe en tekst op med nogle uforudsete "floskler". Men derudover tak for de andre komplimenter. Følte ikke selv, at filmens kvindesyn umiddelbart var bekymrende, men kan godt forstå, hvorfor nogle ville mene det.

Jeg skal i øvrigt have set flere af Miikes film - mangler bl.a. Audition, men det er jo svært at holde sig opdateret, når manden er så utrolig aktiv :-) Han må jo have flere hold, der arbejder på samme tid på forskellige film.
War. War never changes.
Gravatar

#14 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Han bruger bare ikke særligt lang tid på produktionen - typisk helt ned til 3 uger for en film, modsat de mere normale 3 måneder andre har brug for. Og så skriver han jo heller aldrig sit eget materiale, så tilpasningen af manuskriptet tager heller ikke mere end max. et par ugers tid.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#15 filmz-goatchen 16 år siden

#14
Hvilket vel også er hovedårsagen til at hans stilmæssigt minder en anelse for meget om hinanden til tider.

Men ellers nogen generelt fede film han kommer med, flere af dem er provokernde på andre planer end bare visuel tortur mm.
Gravatar

#16 Highland Park 16 år siden

#13: Tak for din respons The Insider. :)
Godt at høre at det i det mindste var med fuldt overlæg, at du skrev det. ;) Og ja, hver sin smag - og fred være med det. Man kan jo aldrig stille hele filmz' hungrende skare af frådende filmpsykopater (og kværulanter) tilfreds! ;)
Er forresten dejligt for en gangs skyld at høre en anmelder indrømme, at han ikke har set en så væsentlig film i forhold til en filmskabers samlede produktion, som Audition er for Miikes. Mere af den form for åbne, ærlige attitude tak! ;) Men ja, det er sgu svært at følge med. Han smider jo om sig med film! :D
Du kan forresten godt glæde dig. Selv om han har lavet nok så mange interessante film, forbliver Audition en af de bedste - og absolut mest foruroligende!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#17 The Insider 16 år siden

#16, problemet er bare, at jeg ikke ved, om jeg tør se Audition ;-) Normalt har jeg ikke et problem med blod på film, men detaljerede operationer og virkelig klam tortur (som jeg har på fornemmelsen af at Audition er læsset med :-)), har jeg ofte svært ved at håndtere ;-) Er mand nok til at indrømme, at jeg besvimede i en biologitime i 8. klasse under en lidt-for-detaljeret anatomidokumentar, hehe.
War. War never changes.
Gravatar

#18 Highland Park 16 år siden

Hahaha! :D
Det forstår jeg sgu godt. ;)
Vi har jo alle vore personlige traumer. Og man skal ikke sige andet end:
"Kiri kiri kiri kiri kiri kiri!",
før jeg fryser til is indvendigt...
Du vil forstå hvorfor, når du har set filmen. ;)
Og den er virkelig ubehagelig! Formentlig den mest ubehagelige film jeg har set fra hans side - især fordi den mere end nogen af de andre af hans film, jeg har set, er dybt forankret i en form for realisme. Og dennes parallelplan. Men nu har jeg så heller ikke set Visitor Q endnu... :(
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#19 Highland Park 16 år siden

Forresten ved du (The Insider) om de danske udgivelser af "Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex" sæson 1 er plaget af de samme problemer som UK-udgivelserne? Jeg var selv så uheldig at købe UK-versionen af bokssættet uvidende om problemerne (som glimrer ved deres fravær på region 1-udgivelsen). Det var billigt (sluppet, dyrt betalt). :(
Du får lige DVD Times sørgelige summa summarum:
I’m afraid that Volume 7 doesn’t improve upon the last one. While it is presented in an anamorphic ratio of 1.78:1 and features some fine detail and beautiful colours it is marred by poor encoding all round. The image suffers from aliasing, judders, minor banding and macro blocking. All of these traits have plagued every volume to date and I’m tired now of reporting the same faults. There’s nothing like hearing yourself complain about the same things for twelve months. If all of this sounds like a broken record then I understand, I’m just here to give you the facts.

(Kilde: http://dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=59661 )
Og hvad med en anmeldelse af Ghost in the Shell 2: Innocence? ;)
Det må lige være noget for dig. :) Jeg ser jo, at du har den stående som en af dine favoritfilm. Kunne være spændende at høre hvad du synes om den. Personligt skriger den på et snarligt gensyn.
Ville være herligt med nogle flere anmeldelser af anime på filmz.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#20 The Insider 16 år siden

#19, jeg ville med glæde skrive om Ghost in the Shell 2, hvis den udkom herhjemme, men så vidt jeg ved, er den ikke udkommet på dvd i Danmark, right? Mht. Stand Alone Complex har jeg anmeldt en enkelt af de danske udgivelser, som jeg gav en forholdsvis høj video-rating. Jeg mindes heldigvis ikke at have stødt på nogen af de problemer, dvdtimes nævner i deres anmeldelse.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: