Takashi Miikes “Ichi the Killer” er modbydelig og væmmelig, og der spares absolut ikke på mørkerødt teaterblod eller chokerende, udpenslede nærbilleder af usmagelig tortur. Men den kontroversielle thriller er forbavsende intelligent, uhyre vellavet, morsom og desuden virkelig tankevækkende. Udgivelsens transfer er middelmådigt, men lydsporet er heldigvis glimrende. Mængden af ekstramateriale er ikke just enorm, men der medfølger dog nogle interessante interviews. Hvis du er dristig og nysgerrig, så giv endelig “Ichi the Killer” en chance – bare sørg for at have fjernbetjeningen indenfor rækkevidde, i tilfælde af du bliver nødt til at holde en kort hvilepause.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ash 16 år siden

Helt enig med anmelderen, fremragende film, som bestemt bør ses flere gange. Denne udgave kan købes i TP, for en flad halvtredser, btw.
Gravatar

#2 filmz-Le Samouraï 16 år siden

De 50kr er normalprisen, så det kan den såmænd alle steder. :-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#3 Zabriskie 16 år siden

"At filmen aldrig tager sig selv alt for alvorligt siger en del om Miikes intellekt og gør samtidig de højlydte blodbade og det mildest talt bizarre univers lettere at godtage."

Selvom fraværet af selvhøjtidelighed kan være noget så charmerende og et nærmest nødvendigt pust til de fleste film, er det altså ikke noget tegn på intellekt.
Le temps détruit tout
Gravatar

#4 The Insider 16 år siden

#3, netop i dette tilfælde synes jeg dog, det siger en hel del om netop Miikes intellekt (som noteret i anmeldelsen). At læsse en så voldelig og frastødende film med så megen bidsk sarkasme og intelligent satire er lidt af en genistreg, som langtfra alle ville have begået.
War. War never changes.
Gravatar

#5 Yoda 16 år siden

#4
Præcis! Og (endnu en gang) en rigtig god anmeldelse fra din hånd! :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 The Insider 16 år siden

Tusind tak :-)
War. War never changes.
Gravatar

#7 filmz-goatchen 16 år siden

#4
Vil nu give #3 ret her, ved ikke lige hvor meget det vidner om en persons intellekt.
Stortset alle hans film er bygget op omkring groteske handlinger(karakter handlinger)med humor lagt indimellem.

Hvis det var et enkelt stående tilfælde, jow, men det her er mere hans måde at lave film på.
Gravatar

#8 The Insider 16 år siden

#7, men det er jo et "enkeltstående" tilfælde på den måde, at det drejer sig om én person.
War. War never changes.
Gravatar

#9 inflector 16 år siden

Var jeg den eneste der bare hadede den her film som pesten? Synes den var ekstremt uinteressant og fængede mig bare overhovedet ikke. Tror faktisk jeg stoppede 10 minutter før tid,(noget jeg stort set aldrig gør) fordi jeg synes den var så pivringe.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#10 Highland Park 16 år siden

Mht. diskussionen vedrørende Miikes intellekt, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at manden er uhyre intelligent. Jeg synes til gengæld bare ikke, at denne film på nogen måde er udtryk for det. Har skam set den masser af gange men for mig forbliver den altså blot en bizar, sorthumoristisk lettere ujævn stiløvelse end en Miike-film på niveau med f.eks. Audition eller Gozu.
Og kan vi så ikke blive fri for denne slags sætninger i anmeldelser generelt:
"... læsset med nok kulsort humor og abstrakte absurditeter til at få Monty Python til at ligne Linie 3."
Det er så plat at fyre den slags af. Vidner for mig at se om kedelig rutine (og muligvis dovenskab) fra en anmelders side. Desuden er den slags sammenligninger helt ude i hampen. Du skriver jo ellers så fremragende The Insider - den slags sætninger må kunne undgås. ;)
I øvrigt undrer det mig meget, at du på intet tidspunkt nævner kvinderne, og den store rolle de spiller i filmen.
Det syn på kvinder, der præsenteres i filmen er unægteligt meget tvetydigt og åben for fortolkning. Personligt frastøder og bekymrer det mig en hel del. Ikke mindst fordi det optræder i selskab med Miikes ultravold (selv om den naturligvis også går ud over mænd). Hvad mener I andre? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: