“Il Divo” er nyskabende og i den grad anderledes tænkende i sin portrættering af magtmennesket Giulio Andreotti. I stedet for at køre en sikker biografi hjem har instruktør Paolo Sorrentino valgt at åbne op for den helt store legestue af kreativ filmkunst, der på mange områder føles som Fellini i hopla. Dog er Sorrentino helt sin egen, mens “Il Divo” er en af årets mest intelligente og elegante bekendtskaber.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 14 år siden

Jeg glæder mig rigtig meget til denne film.

Consequences of Love er eminent god. Family Friend er også ganske interessant, men har dog sine mangler.
Gravatar

#2 colette 14 år siden

Har filmen potentiale til at blive en kommende oscar-vinder for bedste film - eller har den slet ikke det format?
Gravatar

#3 sluppermand 14 år siden

colette (2) skrev:
Har filmen potentiale til at blive en kommende oscar-vinder for bedste film - eller har den slet ikke det format?


Det er en fuldstændig blændende flot film og sindssygt unik i forhold til andre portrætfilm, men en oscar... Det tror jeg nu ikke. Det bliver nok nærmere Gomorrah, der repræsenterer Italien.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#4 filmz-Bruce 14 år siden

#2 Absolut, men den er formentlig alt for snæver til at blive anerkendt herfor.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

#2:

Ser vi i første omgang bort fra at filmen er fra 2008, og dermed udspillede sine Oscar-muligheder i år, så er Il Divo på ingen måde en oscar-film, hvilket langt fra er det samme som, at det ikke skulle være en god film, for det er den.

Film der får oscaren for bedste udenlandske film er en særlig type film. Hollywood og akademiet har en særlig idé om hvad en 'european movie' er for en størrelse. Det er typisk film af et meget klassisk tilsnit gerne fra en historisk epoke tilbage i tiden. Pelle Erobreren og Babettes Gæstebud er de perfekte eksempler på sådanne film. Det er så denne idé om en 'european movie' der typisk bliver indstillet til oscaren for at have en chance for at vinde. Eksempelvis blev den rædderlige To verdener indstillet på bekostning af Frygtelig Lykkelig fordi man mente, at To verdener havde større vinderchance tiltrods for, at det er en markant ringere film end Frygtelig Lykkelig. Vores svenske naboer gjorde det samme med Maria Larssons Evige Øjeblikke til fordel for årets, i mine øjne, bedste udenlandske film Lad den rette komme ind.

Il Divo er en alt for stilistisk fokuseret og for lidt 'european' til at ville kunne vinde en oscar - men det siger meget lidt om kvalitet skal vi være opmærksomme på - det er meget få gange at vinderen af oscaren for bedste film er den bedste film, hvilket årets sejr til Slumdog slog fast med syvtommersøm.

At Il Divo så i fra mit bord er en ganske udmærket film og ikke en fremragende film er en anden snak.

Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

Nihilisten (5) skrev:
Vores svenske naboer gjorde det samme med Maria Larssons Evige Øjeblikke til fordel for årets, i mine øjne, bedste udenlandske film Lad den rette komme ind.


Lad Den Rette Komme Ind er lavet efter deadline for indsending af film, og kommer derfor nok med til næste år...
Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

#6:

Ifølge min bedste viden havde den svensk premiere i januar 2008.
Gravatar

#8 Slettet Bruger [434762082] 14 år siden

På en festival. 24. oktober 2008 for den "normale befolkning".
Gravatar

#9 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

Var ikke klar over, at det var afgørende for om en film kan indstilles, men er det tilfældet er mit svenske eksempel naturligvis ikke optimalt :-) Tak for rettelsen.

Vil dog blive højst overrasket, hvis den vinder, endsige bliver nomineret, da den ganske givet vil være for sammensat og underlig for akademiet, lidt som historien går om Kunsten at græde i kor, der ikke havde en chance pga. sin blanding af humor og incest/alvorligt tema.
Gravatar

#10 Skeloboy 14 år siden

#9 - en festivalpremiere er ikke nok. Er ikke helt inde i foreign language-reglerne, men ved at de andre film skal vises i en rigtig biograf i Los Angeles. Derfor for mange film en slags forpremiere i Los Angeles, og først senere i resten af USA og verden.

Har ikke set den, men glæder mig sindssyg meget til jeg får den fra Play.

Skriv ny kommentar: