Det skal også nævnes, at Morgan Freeman spiller ganske overbevisende som Mandela. Ligheden er simpelthen slående, og rollen har da også kastet en Oscar-nominering af sig. Alligevel gør Freemans Mandela ikke et overvældende indtryk. Det hænger sammen med, at Mandela hele filmen igennem er reduceret til en godmodig vismand uden skyggen af fejlbarlighed. Rollen levner ikke plads til mere komplicerede karaktertræk, og det ender derfor med at blive en noget glat og småkedelig fremstilling af den berømte sydafrikanske leder.

“Invictus” er latin for uovervindelig, og med denne højstemte titel er tonen slået an til et svulstigt lærerstykke, hvor sport og nationalisme forenes med Mandelas klare visdom. Undervejs finder det sympatiske budskab et mere tåleligt leje, men for det meste er man tvunget til at sluge store brokker af kras symbolik og bombastisk retorik, og det bliver ærligt talt noget anstrengende i længden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 ollethem 14 år siden

Er sgu nødt til at se den alligevel. En film af clint eastwood med matt damon i den! det kan man sgu ikke sige nej til!
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich.
Gravatar

#2 chronaden 14 år siden

Enig, syns det var en ½ gennemført film på alle punkter.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3 Kruse 14 år siden

Det overrasker mig bestemt ikke med denne anmeldelse. Traileren og de forskellige klip har givet mig et indtryk af en noget ordinær sentimental film, som mangler den slagkraft som så mange andre Eastwood-film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#4 Fuzhi 14 år siden

Helt enig med anmeldelsen. Det er ikke en decideret dårligt film, men heller ikke noget særligt. Helt uforståeligt at Matt Damon har fået en oscarnominering for sin rolle.
Gravatar

#5 Christian Voldborg 14 år siden

Denne anmeldelse slår nu ikke mig ud, da jeg har set frem til denne film i lang tid. Forhåbentlig er jeg uenig med anmelderen. :)
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#6 filmz-ab 13 år siden

Meget politisk korrekt og konventionel film fra Clinten om Mandela og sporten som forsoning og sammenhold, krydret med de rigtige meninger og budskaber. Der er ikke møg nyt under solen, men alligevel bliver man til tider varm om hjertet. Clinten kan trykke på nogle magiske knapper, selv i de mest sentimentale film. Der spilles fint, uden at være prangende. Freeman er godt og vel også et oplagt valg til at spille Mandela, og Damon gør det også fint, men portrættet af disse mennesker prikker kun ved overfladen. Specielt Damon's karakter mangler i den grad en bedre behandling, en stærkere motivation og i det hele taget mere på spil - man føler ikke for ham eller for holdet. Dertil savnede jeg også mere spænding i kampene, nu hvor fokuset også var rettet på dem - kun den sidste kamp formåede at få pulsen en smule op. Men der burde ha' været mere på spil i denne historie, som ellers giver anledning til det. Instruktionen er ok, intet særligt, og Clint ved da også, hvor kameraet står bedst.

3/6
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#7 BN 13 år siden

#6:

Den film lyder alt i alt som en jeg springer over.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8 filmz-ab 13 år siden

#7

Kan du roligt gøre. Det er Clint's svageste siden Blood Work.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#9 elwood 13 år siden

Look in my Ass, this is our destiny!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: