“Jumanji” kan være vanskelig at se i dag. De over 20 år gamle effekter er ikke længere abeskønne. Faktisk er aberne ret hæslige. Men eventyret var godt. Derfor er det bare helt okay, at Dwayne Johnson og de andre spillere har videreudviklet eventyret i junglen. Det hilser jeg velkomment.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Mejse 6 år siden

#10 jeg tvivler på DE går op i det på grund af lige mulighed for alle ;) men formuleret mig nok forkert, ikke så meget hvorfor går de op i det, men hvorfor er aftalen der ? anmelderne kan af gode grunde ikke lave en anmeldelse før de har set den, vis filmen et par dage før og lad dem smide den op der, sure der kommer dårlige anmeldelser men det betyder jo ikke nødvendigvis noget, om noget giver det da bare mere omtale.
Gravatar

#12 Geekalod 6 år siden

nu er jeg en del af “de” så jo. hvis aftalen ikke var der ville det som sagt være et kapløb. den der hurtigst kan få anmeldelsen op får læserne og så handler det ikke længere om kvalitet. prøv at læs de anmeldelser der dukker op under verdenspremierer på filmfestivaler. de dukker op før visningen er færdig fordi anmelderne skriver dem under forestillingen for at komme først. de er ofte fyldt med stavefejl, grammmatikfejl og værst af alt usandheder fordi der ikke er mulighed for at faktatjekke. det er anmeldelser af laveste kvalitet skrevet af medier som variety, Hollywood reporter og lignende gigantiske medier. sådan ville det se ud uden en fair chance for alle og netop dette sikrer en fast deadline. udover det opstår der som nævnt forvirring hos publikum omkring udgivelsesdato. på den nuværende måde sikres alle den samme mulighed og forvirringen bliver slettet. rent økonomisk falder en films nyhedsværdi også med tiden, og jo længere en anmeldelse har været ude des mindre relevant virker filmen. med en udgivelse af anmeldelser på premieredagen opretholdes filmens nyhedsværdi og folk bliver mindet om at det er nu de skal i bio. for at vende den på hovedet hvad er så fordelene ved at man må udgive anmeldelser så hurtigt som muligt? for jeg hr svært ved at finde blot en.
Gravatar

#13 Geekalod 6 år siden

endnu en årsag som også allerede er nævnt. hvis man søger på en film og der kun er en anmeldelse og den er negativ, tror man jo pr automatik at filmen er noget lort selvom andre anmeldere har en anden mening. tag feks en frygtelig kvinde som også kom op på Filmz før tid. de fleste giver den omkring de 4 stjerner men Filmz er på bundkarakter.
Gravatar

#14 Mejse 6 år siden

#12 at man må sende anmeldelsen tidligere ud end præmiere dagen ændre jo ikke fair chance for alle, så selvom du er en af "de" har jeg stadig svært ved at se det som andet, end et godt slogan og en rationalisering, men sagde jo heller ikke at løsningen skulle være man kunne sende den ud når man ville, bare at jeg ikke så meningen i præmiere dagen, så mange mere effektive måder det kunne gøres på, og ja der var en der var forvirret over hvornår jumanji have præmiere, til gengæld har vi talt meget mere i trådene relateret til den, og om den end vi ville have gjort ellers :) en grund ? gratis reklame, og nej folk tror ikke automatisk en film er dårlig fordi der kun er en anmeldelse og den er dårlig, tror Morten har fået flere folk herinde til at se film ved at give den en dårlig anmeldelse end en god, fordi at mange herinde ved de har en anden smag end ham :)

siger ikke det skal gøres anderledes, stiller bare spørgsmål ved de grunde der er til at gøre det på dagen, og de er ikke særlig imponerende :) især fordi at det jo vil varierer fra film til film hvilken målgruppe der ser den, og hvordan anmeldelserne vil være.

så siger du kort nyhedsværdig, tjo men det sker jo også en film får en sløv start så får lidt omtale og så kører det, tænk engang hvis anmeldelserne var ude 3 dage før præmieren, alle nåede at læse dem, filmen fik en kanon åbningsweekend, og vupti så er nyhedsværdigen meget større.

der er bare mange måder at gøre ting på :) om de er bedre eller værre kommer an på situationen, meeeeeeeen i burde i det mindste arbejde lidt på mere overbevisende grunde, eller bare gå over til "fordi det er sådan det er" :)

dine argumenter er bygget meget op omkring, at anmeldelser er til meget filminteresseret, tror anmeldelser har langt større indflydelse på dem som måske først får læst den en uge efter den er kommet ud, og så ikke når ind og se filmen, fordi de læste den for sent, i det her tilfælde kan jeg kun gå ud fra hvad jeg selv har oplevet, men mine mere filminteresseret venner, ved hvad de vil se langt før anmeldelserne kommer ud, mine mindre filminteresseret venner bruger anmeldelser langt mere, og går glip af meget på grund af en blanding af travle liv og at de ikke roder rundt på filmsites på daglig basis.
Gravatar

#15 Geekalod 6 år siden

jeg syntes på intet tidspunkt at jeg argumenterer at aftalen er der bare fordi det er sådan. jeg har givet en god håndfuld årsager til, hvorfor det er sådan, og du forholder dig kun til halvdelen af dem. din årsag “gratis reklame” holder ikke. den gratis reklame er der ligegyldig hvornår anmeldelsen dukker op og er kun en meget lille del af en films marketingsomtale. anmeldelser kan da sagtens virke modsat men du har misset min pointe. hvis man kun kan læse en vurdering af en film kan man også kun forholde sig til denne, selvom alle andre anmeldere mener noget stik modsat. og det at anmeldelser dukker op på premieredagen forringer ikke muligheden for at læse dem. de er jo ikke alenlange stykker analyse men blot en kort vurdering og langt de fleste læsere forholder sig hovedsageligt til filmens karakter og ikke begrundelsen dertil. her er det kun filmentusiaster der ivrigt læser mange anmeldelser fra start til slut. og du skal naturligvis være velkommen til at stile spørgsmål men kan vi ikke være enige om, at alle skal holde sig til aftalerne indtil nogle andre aftaler dukker op, så der er samme mulighed for alle anmeldere og læsere? det var netop det min oprindelige kritik gik ud på. at filmz føler sig hævede over andre anmeldere, der flittigt holder sig til aftalerne af gensidig respekt, imens filmz skider højt og flot på alle andre end dem selv på dette punkt.
Gravatar

#16 Geekalod 6 år siden

mht nyhedsværdi er der simpelthen ikke mulighed for at holde filmene i biograferne særligt længe. det ville være en kæmpe minusforretning hvis man skulle gå og vente i ugevis før publikummet skulle dukke op fordi de først læser en anmeldelse en uge efter premieren. film er kunst og kunst skal fordøjes. netop derfor bør man heller ikke anmelde en film før man har fordøjet den istedet for at skynde en anmeldelse ud. dertil skal du huske mit argument for kvaliteten af en anmeldelse med tilhørende korrektur, faktatjek osv som vil gå helt i vasken hvis vi fjerner deadline. kvaliteten vil dale stort i kapløbet om at få en anmeldelse hurtigt ud i kampen om læserne. det holder på ingen måde. vi er glade for anmeldelser, negative som positive, men der skal en vis saglighed til.
Gravatar

#17 Geekalod 6 år siden

vi kan da lige slutte med at veje argumenterne for og imod den nuværende aftale, nu når du ikke er så imponeret

FOR
højere kvalitet af anmeldelser
tid til korrekturtjek
tid til faktatjek
anmeldelser har kort nyhedsværdi
samme mulighed for alle anmeldere
mulighed for læsere at finde flere anmeldelser
mindre forvirring omkring udgivelsesdato
gratis reklame

IMOD
gratis reklame
mere tid til at læse en anmeldelse
bedre åbningsweekend hvis der er positiv konsensus om en film
Gravatar

#18 Geekalot 6 år siden

Undre mig lidt i altid skal diskutere om noget helt andet i hver tråd......
Gravatar

#19 Geekalod 6 år siden

2 ting til. medier på tryk kan slet ikke være med i det kapløbet der opstår uden aftalen da deres læsere først får den nu forældede anmeldelse dagen efter alle andre har udgivet deres. sociale medier bliver slet ikke brugt godt nok af anmeldere. umiddelbart efter visning er der ingen aftale om at de ikke lige kort må give deres umiddelbare indtryk på facebook, twitter osv. der må anmeldere simpelthen snart til at komme i gang. og i øvrigt er dette kun mine argumenter. det er ikke min afdeling det her. jeg er indkøber.
Gravatar

#20 Mejse 6 år siden

#15 har ikke lige tid til et langt svar, men jeg sagde at i burde bare sige "at sådan er det bare" i stedet for at gå i Kim mode og fyrer floskler og slogans af :)

og så en masse bla bla bla du har misforstået min pointe, mens hele din liste af FOR sådan set bliver irrelevant da jeg sagde, at jeg ikke nødvendigvis mente at folk kunne udgive den whenever they wanted :)

Skriv ny kommentar: