“Knowing” er og bliver en omgang gedigent nonsens. Og det er måske også for meget at forvente realisme, når man har med en film at gøre, hvor Cage spiller professor. Til trods for det besværede fortællende drive er der heldigvis for det meste nok fart på drengen til at de fleste vil kunne ignorere filmens filosofiske vrøvl. Som en anden metervare leverer “Knowing” i sidste ende det, som man kan forvente sig af en genrefilm fra thrillerskuffen, men absolut heller ikke mere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Is 15 år siden

Jeg så "Knowing" i Irland for at et par uger siden, og jeg havde høje forventninger efter at læst Roger Eberts 4/4-anmeldelse. Filmen levede overhovedet ikke op til forventningerne. Den startede fint, men derefter blev den mere og mere åndsvag og uinteressant. Klicheerne trådte frem, og dialogen var til tider virkelig dårlig og pinlig. Der er selvfølgelig et par fine og velfungerende action-scener. Men ja, det var så bare det.
En dygtig skuespiller som Nicolas Cage har vist, at han har talent med film som Leaving Las Vegas, Face Off og Adaptation, men i denne film er han så ligeglad, og har slet ikke gjort noget ud af rollen.

2/6
Gravatar

#2 Slettet Bruger [3628051922] 15 år siden

eeeeeeeelwood!?!?!?!?
Gravatar

#3 elwood 15 år siden

#2

Hehe nice to know man har fans 8-)

altså jeg kan lirer nogle ok af nu og her, eller vente til SØndag, hvor jeg er hjemme fra KBH igen, står og skal til og i seng efter en tur i byen nu her.

Og jeg føler ikke at jeg vil ja Rush Art.

Det kribler i mine fingrer bare sådan i ved det, men jeg vil lige samle inspiration, måske imorgen rettelse senere i dag, ellers blir det først søndag.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 DarkLight 15 år siden

Pheft! Hard to get, drama-queen :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#5 elwood 15 år siden

hehe 8-)

Okay da lad mig se på det, der jo ingen der siger jeg ik kan vende tilbage.

Billede 1

Nicolas Cage døjer også med hverdags problemer ligesom alle os andrer.

Ahh Shit shit, der er kommet en bule i mit Ghostrider Blu-ray Cover!

Billede 2

En gamle kending dukker op under en improvisering, da det rigtige dokument fejlagtigt er blevet skiftet ud med en bageopskrift...

Nicolas Cage Okay lets see here... take 1 pound of sugar, mixed it with the warm butter, untill the sugar is gone... Now Sugar... sugar... sugar ahh sugar, sugar is also a song from 1969, now former Precident George W. Bush said this was one of his farvorit songs, Bush was a catastrofi waiting to happen, butter can melt, or you could say meltdown, which is also a word used for a Nuclear reactor disaster.

Nuclear and Catastrofi, must then means that a meltdown somewhere will cause a catastrofi somewhere, they question now is where and when...


Girl ahh I see... Wait what!?



Billede 3

Åbenbart ikke alle som værdsætter Manden.

Cameras ready standingby, okay Knowing with Nicolas Cage scene 20-Crowd Panic take 1, annnd Action!

Statisterne Argg Nicolas Cage, get me outha here, move godammit move I said!

Filmholdet Ehmm guys, guys we kinda need you here

Looking at the runing Crowd, that is moving away from the set.

Så kan jeg da få lidt fred hehe 8-)

Ps. For satan jeg glæder mig til og se filmen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 filmz-vivalafrance 15 år siden

Jeg synes det starter godt, og finder egentlig historien med tallene ret interessant og spændende, men så er det som, at det bare kører helt af skinnerne hen i mod enden - og de sidste 5-10 minutter er helt håbløse. Der var jeg nærmest flad af grin i biffen.

Cage er Cage, folk bliver ved med at snakke om "Leaving Las Vegas", "Adaptation" m.fl., selv kan jeg også godt lide ham i film som "Matchstick Men", "Weather Man" og "8MM", men det er jo også bare en helt anden genre, når det er action/mystik så falder det bare helt sammen, og bliver ofte nærmest grinagtigt. "The Rock" og "Face/Off" er måske undtagelser, men der er han altså stadig noget af en karikatur, og selv i disse balancerer han, for mit vedkommende, på grænsen til at det bliver pinligt.

Han er bare bedst som små-neurotisk lowlife.

Gravatar

#7 Kram 15 år siden

Jeg må se mig enig i at slutningen er helt væk. Det var lidt ligesom da man var inde og se Signs, selve filmen er nogenlunde det meste af vejen, men slutningen er bare for underlig, man skulle tro de havde forvekslet de sidste sider med en anden film.

Den starter ret langsomt, men samler så lidt fart hen af vejen, men taber til sidst det hele på gulvet.

Effekterne ved de forskellige ulykker er virkelig fede, og især fly styrt scenen er nærmest autentisk i forhold til hvad man kunne forestille sig. Slutningen er dog virkelig tabt på gulvet, et par Aliens kommer efter 2 små børn og smider dem af på en planet sammen alene "Hey you two populate this Earth 2 and we'll check back in a couple of millions years to pickup two new kids when this planet is done" - ahva?
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#8 Léon 15 år siden

Er lige kommet hjem fra Biocity Aalborg hvor bio 2 var spækket med hele 7 personer. Skyldes nok det gode vejr.

Personligt syntes jeg faktisk rigtig godt om filmen. Jeg blev underholdt gennem hele filmen. Jeg er nok en af de få som også kunne lide slutningen!

Syntes især at mange af effekterne var flotte og meget intense!
Léon: [referring to his plant] It's my best friend. Always happy. No questions.
Gravatar

#9 tranberg 15 år siden

Knowing - 2/6

Godt
- Proyas forstår at skrue en actionscene sammen. Det er både skræmmende, fantastisk flot og voldeligt.

- Høj overfladisk underholdningsværdi.

Dårligt
- Absurd plot. Filmen fungerer ikke på så mange forskellige niveauer, og plottet er et af dem. Filmen bredder sig, plotwise og teknisk over alt for mange flader. Det latterlige plot understreges ved, at filmen tager sig selv alt for seriøst.

- Genrer. Igen, filmen bredder sig over alt for meget på een gang. Første halve time virker som en actionfilm. Så kommer der pludselig ingen action, men erstattes af gyserelementer. Til sidst glider filmen over i melodrama blandet med sci-fi. Det fungerer ikke, at filmen ikke forholder sig til sin egen niche.

- Tema.
Filmen forsøger at være inovativ og bruge sci-fi genren som noget nyt. Men som et resultat af genrerproblemet, syntes pointen med Intelligent Design og determinisme latterlig. Filmen har indtil nu spillet på både action, uhygge, thriller og drama. Og da hemmeligheden viser sig at være engle/aliens af Intelligent Design, der samler børn for at skabe liv på en anden planet (der vel og mærke har Paradisets Træ stående i midten af en kornmark), syntes resten af filmens handling og pointer ret ligegyldige.


- Skuespil. Hold kæft hvor er jeg træt af evig og altid at se på Nicholas Cage spille Nicholas Cage spille Nicholas Cage spille Nicholas Cage.
Manden spiller samme rolle, som han gjorde i National Treasure, Bangkok Dangerous og Wicker Man. Han spiller på samme måde, med samme træk, med samme stemme, med samme ansigtsudtryk - hele tiden!
Han har endda næsten det samme tøj på i Knowing, som han har i National Treasure; cowboybukser, t-shit og åben skjorte.

Konklusion
- Knowing er en film for dem, der ikke tænker mere over filmen når de er nået tyve skridt væk fra biografen. Knowing er en film for dem, der ønskes at underholdes overfladisk og meningsløst.
Knowing er ikke en film, der skaber nye veje for religiøse sci-fi thrillere. Knowing er ikke en film for dem, der kan lide kvalitet fremfor kvantitet og for dem, der kan lide et godt plot og en god punchline.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#10 misuma 15 år siden

Hvordan kan en instruktør som lavede Dark City samt The Crow ende med at lave film som denne her? For min helt egen personlige skyld, måtte han gerne blive og udvikle sit talent indenfor små mørke dystre film. Jo tak.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?

Skriv ny kommentar: