Filmens slutning – eller nærmere epilog – som jeg godt kan kommentere uden at røbe for meget, overlader ikke noget til fantasien. Efter selve handlingen er overstået, kommer der en masse nyhedsspeak, som forklarer personernes liv fremover, og det ødelægger mere end det gavner. En mere åben slutning ville have pyntet. Slutningen er med til at slå skår af en ellers veldrejet politisk thriller med en stærk billedside og overbevisende skuespil. “Kongekabale” rummer mange kvaliteter, uden dog at gå op i en højere enhed.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-ane 19 år siden

Virkelig en KANON spændende film! Sad helt fremme i sædet under hele filmen og var helt oppe at køre da jeg kom ud fra biografen! Længe siden jeg har haft sådan en oplevelse med en film, var endda inde og se den 2 gange! Virkelig en fed film - den skal ses!
Gravatar

#12 Vestas 19 år siden

!!!! [SPOILER] !!!!

Jeg synes også, at filmen er utrolig spændende og flot lavet. Dejligt at se en dansk film, der ikke er socialrealistisk drama eller en komedie med noget med bøsser.

Der var dog nogle ting jeg undrede mig over, da jeg så filmen. Den der "restriction order" Ulrik Torp får, jeg mener, det kan vel ikke lade sig gøre at få sådan en uden at have set en dommer, vel?

Og så synes jeg også, det virkede ulogisk i slutningen af filmen, da de gav oplysningerne til tv-journalisten, at de så bare satte sig ned i en gang i tv-byen i stedet for at finde et tv, så de kan følge med i, hvad der sker i udsendelsen.

Og så spørger Dreier efter udsendelsen om det bliver vist i tv. Altså godt nok er han politiker, men selv sådan en burde nok vide at en direkte udsendelse nok også bliver vist direkte i tv.

Og så grinte folk i biografen i øvrigt også, da Robert Hansen dukkede op, da jeg så filmen. Helt ærligt, manden spiller en fyr, der har været i Sydamerika...
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#13 filmz-Dennis 19 år siden

#12

SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#14 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Var lige inde og se filmen og jeg må sige at det er forfriskende at se en dansk genrefilm, som virkelig fungerer og som derudover er spændende, medrivende (btw. fedt score!) og teknisk lækker (både visuelt og lydmæssigt) - det er vist ikke sket siden Nattevagten.
Jeg er dog uenig med anmelderen om at slutningen punkterer filmens forcer, da lydspeaken tilsidst ikke kun giver publikum en idé om hvad der sker med folk bagefter, men også viser at Dreier ikke er slået helt...på den måde bliver slutningen ikke entydig lukket.
Alt i alt er det en fremragende film, som man bør unde sig selv at ta' ind og se - mere af det herhjemme tak!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#15 filmz-brint 19 år siden

Endelig en film der viser hvordan både den politiske verden og den medie skabte verden virker. Det er helt klart en film ALLE burde se. 5/6 her fra.
Gravatar

#16 filmz-bullseye 19 år siden

Rigtig god anmeldelse. Man føler virkelig i har styr på films opbygning og virkemidler mm., helt ind til marven... I modsætning til mange andre anmelderer, som ofte udtaler sig om ting de ikke har den fjerneste anelse om!

Skriv ny kommentar: