Filmens slutning – eller nærmere epilog – som jeg godt kan kommentere uden at røbe for meget, overlader ikke noget til fantasien. Efter selve handlingen er overstået, kommer der en masse nyhedsspeak, som forklarer personernes liv fremover, og det ødelægger mere end det gavner. En mere åben slutning ville have pyntet. Slutningen er med til at slå skår af en ellers veldrejet politisk thriller med en stærk billedside og overbevisende skuespil. “Kongekabale” rummer mange kvaliteter, uden dog at gå op i en højere enhed.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MTK 19 år siden

Det flyder jo med kortspils-metaforer, glimrende anmeldelse.
Gravatar

#2 MuManden 19 år siden

Metaforer: hva fanden er det for et bæ-ord at bruge?:-)
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#3 filmz-christ 19 år siden

#2 Bæ-ord? Kunne du ikke have brugt en bedre metafor :)

Har endnu ikke set filmen!
Gravatar

#4 filmz-yoshimura 19 år siden

#3 Du mener vel "synonym", ikke? Bæ-ord er ikke en metafor.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#5 bobber 19 år siden

#4: Jo det er. Det er en kompositum-metafor, ligesom f.eks. kartoffelnæse (så vidt jeg ved).
-
Don't Panic
Gravatar

#6 filmz-B*mo 19 år siden

Men uanset metaforer og kartoffelnæser, så er filmen faktisk ret god... Kritikeren har været lidt for kritisk i sin kritik c",)
Gravatar

#7 filmz-christ 19 år siden

Ja, måske. Jeg ville give den 5/6, men jeg er dog enig i mange af de ting, som der pointeres i anmeldelsen.
Gravatar

#8 filmz-strqm 19 år siden

Hmm fin nok anmendelse men synes i er helt forkert på den måde du "Tolker" fortællingen der er langt mere gemt end man lige ser og synes folk skal ned og se den så de for spændingen med
Gravatar

#9 filmz-jets 19 år siden

Utrolig god og spændende film. Er dog lidt uenig i at Robert Hansen er dårlig castet - han er da fremragende i den lidt forvirrede, clueless rolle han leverer :-) Og så er det dejligt endelig at se en dansk film, som ikke er dogme eller kærligsheds-komik. 5/6 jokere til Kongekabale.
Gravatar

#10 filmz-happyhansen 19 år siden

Da jeg i sin tid så Kongekabale til en test-screening på Cinemateket skulle vi give udtryk for svagheder/forbedringer ved (den dengang) færdige film - og der udtrykte jeg også min negativitet mht. til castingen af Robert Hansen. Denne mand skal bare holde sig til Anja og Viktor filmene. Hele salen små grinte da også da han kom frem på lærredet ha ha.

Ellers en super-fed film. Godt at se de danske film sparke røv i øjeblikket - her tænker jeg især på Brødre.

Og iøvrigt - Så glæd jer til Pusher 2 d. 25 December!!!

Skriv ny kommentar: