Enormt velspillet, visuelt betagende, grotesk morsom og aldeles hjerteskærende – Peter Schønau Fogs “Kunsten at græde i kor” er et formidabelt dansk drama, der er lysår foran prisbelønnet skrammel som “Drømmen”. Både filmens billed- og lydside præsenteres næsten optimalt på dvd, men manglen på ekstramateriale er ærgerlig. Men har man blot den mindste interesse for film produceret indenfor kongerigets landegrænser, så er udgivelsen et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Arrow 16 år siden

Kvaliteten af denne film, er måske god... Måske ikke. Men 'Drømmen' er film af visuelle-, følelsesmæssige- og symbolskedimensioner, som aldrig kan kaldes "prisbelønnet skrammel"...

Det ligger mig meget fjernt, at nogen kan bedømme dette så forkert.
Gravatar

#22 filmz-Gaff 16 år siden

#21 "Drømmen er film af visuelle-, følelsesmæssige- og symbolskedimensioner"

:-) Ja, den er go' med dig!
Serinity now... Insanity later!
Gravatar

#23 keitel 16 år siden

#15 Jep dette med accenten lå jeg også mærke til, men jeg går helt klart ud fra at foruden drengen og nogle få andre var der ingen der var ægte sønderjyder, og jeg kan forestille mig at lære sønderjysk for en der ikke er her nede fra er ligeså svært som at lære russisk, hvis man skal kunne beherske den rigtige accent. Men i det store og det hele gør de et fantastisk arbejde, men jeg vil nu mene at Jesper Asholt er den der taler dårligst sønderjysk- men alligevel "thumps up" herfra, endelig en film på mit modersmål, og så endda en fantastisk en af slagsen.
Gravatar

#24 filmz-Arrow 16 år siden

Wallenquist -> Drømmen fortæller netop om et oprør mod autoriteten, lige meget konsekvensen... Det er der for få film som tør, fordi de er bange for kapitalen ;)

Jeg synes at Drømmen leverer varen bedre end nogen anden Dansk film ;)
Gravatar

#25 kasper0204 16 år siden

Blev en del skuffet over filmen - bogen var langt bedre (læste bogen først). Der var så meget mere input, og det var en ren skuffelse, efter at have set filmen, at de havde lavet totalt om på enkelte scener, i forhold til bogen... Unødvendigt og mærkeligt...

Men det vigtigste fra bogen var selvfølgelig med i filmen - så er det så bare mig, der gerne ville have haft alle de små finurlige detaljer med, fra bogen =)
Gravatar

#26 filmz-Gaff 16 år siden

#24 "Det er der for få film som tør, fordi de er bange for kapitalen".

Drømmen var da ikke en skid kontroversiel. Det er da på ingen måder en modig film. Det er da en ganske udemærket miljøskildrende feel-good film, men den tager da ingen emner op som vi ikke har set tusind gange!
Serinity now... Insanity later!
Gravatar

#27 icetea 16 år siden

Vi så den i klassen for en uges tid siden, intet som fald i min smag.

3/6
Gravatar

#28 Jernie 14 år siden

"Kunsten at græde i kor" er en fantastisk film. Jeg har selv prøvet at leve i et forhold, hvor alt handlede om min mand. Hans egoisme gjorde, at han benyttede enhver lejlighed til at skabe drama, så han fik medlidenhed og opmærksomhed. Når man har levet et liv med konstant drama, så tærer det på sjælen. Netop det beskriver filmen uendeligt godt.

Læg specielt mærke til, hvordan børnene bliver mere og mere forskruede på grund af faderens evindelige drama. Han er ekspert i manipulation, og den ældste søn Asger har fuldstændig ret, når han siger til Allan, at han skal lade være med at gøre, hvad faderen beder ham om. Det er den eneste måde at stoppe den slags mennesker.

På grund af mine oplevelser lagde jeg specielt meget mærke til moderen og hendes udvikling, da faderen er indlagt. Sådan er det virkeligt. Man er konstant tynget, og når vægten bliver fjernet fra ens skuldre, så kan man leve livet.

"Kunsten at græde i kor" er en fantastisk film - uanset hvad man har med i bagagen. Jeg synes bare, at jeg ville fortælle alle filmz-brugerne, at filmen rammer plet i sin beskrivelse af det alt for dominerende drama, som kan udspille sig inden for familiens rammer.

Se den, nyd den - men frem for alt: Tænk over den!

Skriv ny kommentar: