Er man til Antonionis anstrengende og minutiøse formålsløshed, vil man nok kunne finde kvaliteter i “La Moustaches” sidste halvdel. Jeg savnede mest af alt den engagerende mystik, der slås så fornemt an i starten, men som udviskes lige så stille i takt med Marcs identitet. At turde gå mod strømmen er en virkelig prisværdig ting indenfor filmkunsten, men det ønske er ikke nok. Selv midt i al surrealismens ophævelse af grænser og logik, må der være et holdepunkt, en atmosfærisk, metafysisk eller filosofisk essens, som på den ene eller anden måde formår at skinne igennem og gøre værket interessant i sin gådefuldhed. I tilfældet “La Moustache” forsvinder gåden i sine egne tåger, men det skal ikke udelukkes at disse tåger kan vække en større resonans hos andre derude i biografmørket.
#1 squee 17 år siden
#2 mr gaijin 17 år siden
#3 chuck 17 år siden
#4 jessup 17 år siden
#5 squee 17 år siden