Instruktør Kevin Macdonald har drejet en både medrivende og hen af vejen ofte modbydelig historie om diktatorens helvedesregime, hvis skizofrene og paranoide stemning komplementeres sikkert af Anthony Dod Mantles frenetiske fotografering, der ofte er helt oppe i ansigtet på de implicerede. Som en afrikansk version af Oliver Stones “Salvador” er vi med på første række som vestlige turister, der ruskes vågne til en alt for virkelig verden i en kultur, hvis brutale natur ikke kan rystes af som blot fremmedhed og uigennemtrængelig civilisationskaos, men som i sidste ende også er blod på vores egne hænder. En skræmmende tanke, der kun alt for livligt animeres af “The Last King of Scotland”, der må siges at indeholde nogle af de mest horrible billeder, undertegnede har været vidne til. Billeder,der desværre ikke kun kan tilskrives fiktionen, men som uden tvivl henter deres inspiration fra virkelighedens Uganda.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 pulse83 17 år siden

Filmen i sig selv er ganske underholdende og spændende, omend lidt lang i spyttet til tider. Men Whitaker's præstation er hele filmen værd. En mere superb potrættering af en statsleder skal man lede længe efter. Whitaker ejer hver eneste scene han er med i, og han gør det med en fantastisk dynamik og indlevelse. Filmen i sig selv syntes jeg dog sagtens kunne have sat et større indtryk. Men Oscar'en for Bedste Mandlige Hovedrolle, bør absolut gå til Whitaker! 4/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#12 filmz-Kadann 17 år siden

Jeg fik set denne film her til aften og jo, filmen er glimrende, det kan der ikke herske tvivl om. Dog havde jeg svært ved at se Whitaker som andet end Whitaker, klædt ud som Idi Amin og jeg blev på intet tidspunkt overbevist om at vi havde med en farlig mand at gøre.

Resten af filmen er dog glimrende underholdning og det er godt at se Gillian Anderson igen, om den så er 100% historisk korrekt, er jeg ikke helt klar over.

4/6
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#13 filmz-jonasgr 17 år siden

Det er netop på det historiske punkt, at jeg synes den halter. Den bruger for meget tid på forholdet imellem lægen og Idi Amin (herligt spillet af Forest Whitaker). Jeg må indrømme at jeg ikke ved om dette forhold har fundet sted. Det er egentlig også ligemeget, for jeg synes at forholdet er utroligt uinteressant.

Det interessante er den udvikling som Idi Amin tager. Fra venlig og rar bedstefar til voldsforbryder.

Det er lidt ligesom sidste års "Capote", en fantastisk skuespilspræstation, men en lidt dårligere film. "Last King of Scotland" er dog langt bedre underholdning, end den kedelige "Capote".

7/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#14 Riqon 17 år siden

#13 - Forholdet er fiktivt, det samme med lægen. Men sigtet har nok været gennem dette fiktive forhold at skildre Idi Amin.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#15 mar16 16 år siden

den er jo en film-matisering af en bog. det har aldrig været meningen at den skulle være historisk korrekt. nicholas er nærmest en sammensmeltning af Idi Amin Uhadada's livlæger

hans død var meget ironisk. det var noget med et manglende organ (husker ik hvilken) og der var ingen donor. den mand havde ædt flere organer end nogen anden...

Skriv ny kommentar: