Instruktør Kevin Macdonald har drejet en både medrivende og hen af vejen ofte modbydelig historie om diktatorens helvedesregime, hvis skizofrene og paranoide stemning komplementeres sikkert af Anthony Dod Mantles frenetiske fotografering, der ofte er helt oppe i ansigtet på de implicerede. Som en afrikansk version af Oliver Stones “Salvador” er vi med på første række som vestlige turister, der ruskes vågne til en alt for virkelig verden i en kultur, hvis brutale natur ikke kan rystes af som blot fremmedhed og uigennemtrængelig civilisationskaos, men som i sidste ende også er blod på vores egne hænder. En skræmmende tanke, der kun alt for livligt animeres af “The Last King of Scotland”, der må siges at indeholde nogle af de mest horrible billeder, undertegnede har været vidne til. Billeder,der desværre ikke kun kan tilskrives fiktionen, men som uden tvivl henter deres inspiration fra virkelighedens Uganda.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 17 år siden

NICHOLAS, AFRICA IS YOUR HOME NOW! Whitaker er for sej i den rolle.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 Yoda 17 år siden

Stor præstation fra Whitaker - klart den Golden Globe værd, han modtog for sin portrætering af Amin, og i øvrigt en seriøs kandidat til dette års Oscar.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 filmz-steadi 17 år siden

Nok den film jeg har mest lyst til at se, men dog ikke så meget så jeg gider tage til Fyn eller Jylland for det.. Den må vel snart kunne bestilles på dvd fra England..
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#4 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#3: Du kunne vel eventuelt tage til København? ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#5 Riqon 17 år siden

#4 - Har de også en biograf i København? :-o
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#6 filmz-steadi 17 år siden

Har ikke været i stand til at finde den nogle steder, udover en enkelt visning i Dagmar Teatret, men det var 30. januar.
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#7 lagoni 17 år siden

Dagmar viser den da 4 gange om dagen i hvert fald 6 dage frem, tjek biobooking.dk
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#8 filmz-steadi 17 år siden

#7 - Tak! Jeg skulle selvfølgelig scrolle ned på deres side, det havde jeg ikke lige overvejet:D

Jamen så må jeg hellere få taget mig sammen til at se den en af dagene. Især efter al den gode kritik som den har fået.
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#9 filmz-Karlotus 17 år siden

Har set den film og den er fantastisk!
Gravatar

#10 filmz-grev_michal 17 år siden

Har lige fået set denne film også og sikke en oplevelse. Whitaker stråler virkelig i denne rolle.

Efter filmen sad jeg med tilbageblik på Cry Freedom - en film der på mange måder minder om denne. Begge film nogen der viser hvordan forholdene er i Afrika.

Har man set denne film og synes det var en oplevelse kan jeg kun anbefale man ser Cry Freedom også.

Skriv ny kommentar: