“Little Children” indkapsler på blændende vis sygdomstegnene i forstadslivets forlorne parforhold. Ud over en myriade af skæve (og sølle) eksistenser byder filmen på en bundsolid historie, stærkt skuespil, og en vedkommende tematik. Todd Fields seneste opus blev blandt andet Oscar-nomineret for bedste manuskript, og det er fuldt ud fortjent. “Little Children” kan meget vel betegnes som en af dette års absolut stærkeste udgivelser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 jessup 16 år siden

Et stort 4/6 fra min side - men over årene kan den godt vise sig bedre.
This is just until June
Gravatar

#2 chandler75 16 år siden

Jeg var skuffet. Der er rigtig flot skuespil, men jeg synes ikke temaerne hænger sammen og bliver rigtig vedkommende.

En ting, der virkelig irriterede mig, var fortællerstemmen, som fik mig til at tænke på "Desperate Housewives".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 Sverkel 16 år siden

Ved ikke om det bare er mig? Men film som jeg aldrig har hørt om får rigtig mange stjerner, mens film som er vildt oppe alle steder får en del mindre stjerner? :S
Gravatar

#4 jessup 16 år siden

Jeg har det lidt på samme måde - film med flotte, lækre, yngre kvinder der smiler og ikke er bange for at smide tøjet får få stjerner mens film med en flommefed Winslet får 5 stjerner (og nej det kan ikke gå under "hvalpefedt" længere - keep off the carbs) - det lugter langt væk af at kæresten kigger med over skulderen når der bliver skrevet anmeldelser.
This is just until June
Gravatar

#5 Skeloboy 16 år siden

Super-freaking-fed film...5/6

Fortællingen glider bare over skærmen i et tempo man kan følge med i, uden på noget tidspunkt at kede sig. Især den måde filmen ender på kan jeg godt lide. I forhold til In The Bedroom hvor slutningen er mere overdrevet, er den her bare lækker.

#2, lige netop fortællerstemmen gør, at man aldrig keder sig. Men nu har jeg også kun set ½ afsnit i Desperat Housewives, så det har ikke rigtig ødelagt noget der...
Gravatar

#6 filmz-yoshimura 16 år siden

#3 Tjah, det er nok et spørgsmål om uvidenhed og modenhed ;o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#7 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Tja, jeg var lidt splittet, da jeg så den i biografen i sin tid - havde haft store forventninger, efter den emminente "In the Bedroom", men synes ikke at "Little Children" indfriede dem helt. Skuespillet er i topklasse og det er en interessant sammenkædning af historier, men visse dele fungerer bare ikke, og skurer i helhedsintrykket...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#8 dslacker 16 år siden

Fremragende film - der er altså mange lag... og lydsiden er fantastisk - fyldt med symbolske hints. Det her kan slet ikke sammenlignes med Desperate Housewives.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#9 BN 15 år siden

Først undrede jeg mig over, hvad I alverden man skulle med den fuldstændig overflødige fortællerstemme? Det var jo fuldstændig meningsløst, at fortælleren skulle udpensle diverse små baggrundsoplysninger og pointer, som de dygtige skuespillere ellers allerede HAVDE formået at formidle med deres mimik, godt understøttet af en række scener, der meget præcist beskrev situationen i de to ægteskaber.

Dernæst - efter at fortællerstemmen havde holdt en dejligt lang pause og handlingen havde formået at fange min interesse med sin historie om ulykkelige mennesker der var fastlåste i ulykkelige ægteskaber og forventningspresset fra omgivelserne - var jeg målløs over den letkøbte, forhastede og totalt ulogiske slutning på historien. Jeg mener:
mens historien om den psykisk syge, seksuelt afsporede mand fik en dybt tragisk afrunding, som man forstod grunden til, og som i øvrigt heldigvis var anderledes end forventet, så gav konklusionen på forholdet mellem Patrick Wilson's og Kate Winslet's karakterer absolut ingen mening. Begge var dybt frustrerede, ulykkelige mennesker; han havde en følelseskold kone, og hun havde et skvat af en mand, der kun gik op i sin karriere og i at onanere til billeder af frække damer på internettet. Helt nøjagtigt HVAD får dem til på samme tid og uden at have talt med hinanden, at droppe planen om at løbe væk sammen? Intet har jo ændret sig mellem dem, og intet har ændret sig på hjemmefronterne. HAN bliver skadet efter et spring på et skateboard, og HUN frygter et øjeblik, at datteren er blevet væk. Øhhh ja, og??? Filmen giver ikke så meget som skyggen af en forklaring på denne bratte kovending. .... Tror bogens manuskriptforfatteren og instruktøren mon selv, at deres historie bliver "realistisk", fordi den bare slutter med at det forelskede par dropper deres plan? I så fald tager de grusomt fejl. (Jeg ved ikke, om bogen, som, filmen er baseret på, giver en forklaring? Og om det er en troværdig forklaring?) ..... En gennemgående fejl ved filmen er i øvrigt også, at man ikke hverken ser eller hører spor til, hvad der sker mellem Kate Winslet og hendes mand, efter opdagelsen af hans latterlige eskapader på internettet, og at vi således ikke ved, hvad udfaldet af deres snak blev, og om han på noget tidspunkt har fattet mistanke om, at hans kone har en affære - i modsætning til forholdet mellem Patrick Wilson og Jennifer Connelly, hvor vi nøje følger udviklingen.


Det ellers fortrinlige skuespil og den rent håndværksmæssigt høje standard kan ikke redde en historie, der helt undlader at give os motivationen for hovedpersonernes sluttelige handlinger eller bare antyde en nogenlunde plausibel årsag til føromtalte
bratte kovending.


Jeg vil derfor betegne filmen som meget dårlig, ja, direkte kikset. På mig virkede slutningen som rendyrket lefleri for vor tids forkærlighed for ulykkelige/uforløste eller "anderledes" slutninger. Problemet er bare, at den slags slutninger har vi efterhånden set rigeligt af, og at der gerne skulle være en vis begrundelse og logik bag en sådan slutning på en film, hvilket der ikke er her. Ikke engang fortælleren havde noget at sige til slut - han som ellers havde haft så travlt med at forklare os tingene i første del af filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: