“Lost in Translation” er en vidunderlig film, der er både velskrevet og velspillet. Murray og Johansson er begge utrolig overbevisende som henholdsvis den desillusionerede filmstjerne, og den unge kvinde som ikke rigtig trives i sit triste ægteskab. En moderne klassisker. Lidt anderledes ser det dog ud med selve DVD’en, der ikke yder filmen ret. Billedet virker alt for uskarpt og mat i farverne og selvom at det tilstedeværende ekstramateriale er godt, kunne der sagtens have været mere af samme skuffe og måske endda et kommentarspor oven i hatten.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-The Omen 19 år siden

Jeg har desværre ikke fået set filmen endnu, men de folk jeg har talt med siger, at filmen falder lidt til jorden efter den første halve time og bliver en smule kedelig. Passer det?
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#12 Morbid 19 år siden

Når nu folk roser den så meget som de gør, er det nok ikke en holdning der er dominerende herinde. Kender selv en gut der synes sådan, men jeg fatter ikke hvad han snakker om :)
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#13 filmz-Bruce 19 år siden

Suveræn film. Stemningen er lige i øjet. Især hvis man selv er til en stille oplevelse og bare har lyst til at blive lidt rørt.

Jeg tror ikke det er en "allemands" film, specielt tror jeg det er få i teenageårene og lige over, som vil få et kick ud af den.

Købte den på CD-WOW for skaldede 8£ i region 3!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 berg 19 år siden

Hmm, synes nu ikke den er noget mesterværk. Flot filmet og interessant. Mest når man begynder at tolke den, på den måde som er nævnt, med hvordan de ikke passer ind. For ellers er de sekvenser hvor der bliver gjort grin med japanere, deres størrelse og kultur intet værd og direkte fornærmende.
Personligt ville jeg ikke give den 6/6, nærnere 4,5/6.

Og noget andet: Læste en anmeldelse på IMDb, hvor det blev påstået at filmen er semi-selvbiografisk. Nogen der ved om det passer? Johanson = Coppola, hendes mand fotografen skulle være Spike Jonze eller noget i den stil, og hende pigen fra Scary Movie skulle være Cameron Diaz! Nogen der ved noget mere? Evt. hvem Bob Harris skulle være baseret på?
Gravatar

#15 Morbid 19 år siden

#14

Fra IMDB:
Sofia Coppola wrote a lot of the film based on her life. The character of John (Giovanni Ribisi) was loosely based on her ex-husband Spike Jonze. Rumor has it that the Anna Faris' character, Kelly, was supposedly Cameron Diaz, with whom Spike Jonze worked with on Being John Malkovich (1999), though Coppola denied the connection in an Entertainment Weekly interview.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#16 filmz-silverscreen 19 år siden

Ja - "Lost in TRanslation" er en vidunerlig film. For mig har den været årets hidtil bedste filmoplevelse...
____________________________
Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
Gravatar

#17 danschier.dk 19 år siden

Jeg har læst flere steder at denne film er nedgørende overfor japansk kultur. Jeg undre mig bare over hvor det sker.

Det eneste Coppola gør er vise Japan, som hun oplever Japan når hun går ned af gaden. Det er ikke at være nedgørende, langt fra. Det er bare at fortælle, at Japan er et anderledes land en USA.

Hvis man finder det nedgørende, kunne det være fordi man selv har fordomme.
Gravatar

#18 filmz-Bruce 19 år siden

Kanon film! Sad og så den en aften, hvor jeg bare havde lyst til en stille og rolig film. Det var det, skuespillet godt og stemningen ikke mindst bare lige på kornet. Virkelig god filmoplevelse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 Zelle 19 år siden

#17 - Det er vist nok pga. de der kareoke parties, men giver dig fuldtstændigt ret ellers, mener bare at det er det de er gået efter...
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens
Gravatar

#20 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#19 - Det er nu mere den generelle beskrivelse af japanerne - og især deres besvær med at tale engelsk - der har været skyld i harmen.

Men jeg er da helt enig: Hvis man synes, at det er racistisk, så fortjener man altså minuspoint i filmforståelse. LiT er jo set udelukkende gennem de to hovedpersoners optik, og da de begge føler sig fremmedgjorte, så beskrives den verden, de oplever, naturligvis også som mærkelig og usammenhængende.

Dem, der kritiserer filmen for racisme, overser typisk, at amerikanerne i filmen fremstilles på præcis samme ucharmerende måde: Den kvindelige filmstjerne beskrives som en overfladisk bimbo, der hellere vil give sundhedstips end at indgå i en reel konversation; Charlottes mand har for travlt med sit arbejde til at lægge mærke til sin kones utilfredshed og signaler; Bob Harris' kone har ikke ret meget andet end bebrejdelser tilbage overfor sin mand og er mere engageret i at få ham til at vælge en farve til et værelse end i at kommunikere med ham. De eneste, der beskrives entydigt positive er netop Charlotte og Bob. De er begge låst fast i et liv, der er blevet fremmed overfor dem og finder derfor et fællesskab i hinanden.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: