“Lost in Translation” er en vidunderlig film, der er både velskrevet og velspillet. Murray og Johansson er begge utrolig overbevisende som henholdsvis den desillusionerede filmstjerne, og den unge kvinde som ikke rigtig trives i sit triste ægteskab. En moderne klassisker. Lidt anderledes ser det dog ud med selve DVD’en, der ikke yder filmen ret. Billedet virker alt for uskarpt og mat i farverne og selvom at det tilstedeværende ekstramateriale er godt, kunne der sagtens have været mere af samme skuffe og måske endda et kommentarspor oven i hatten.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-karlerminven 19 år siden

Har ikke set denne film, men har hørt den skulle være god, nu var den jo også nomineret til et par Oscars, vandt den egentlig nogen ??? Kan ikke huske det!

Men så vil jeg lige høre, er denne film værd at kaste 200kr. i?
----
What is a not-joke?
Gravatar

#2 Morbid 19 år siden

Den vandt "Best Original Screenplay". Dog siges det at filmens screenplay rent faktisk var rimelig dårligt, men at den alligevel fik en oscar, fordi den ikke fortjente at blive overset.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#3 Hasselguff 19 år siden

#1

Filmen i sig selv er uden tvivl de 200 kroner værd, problemet er bare at skiven den kommer på ikke er voldsomt overbevisende. Er man i tvivl vil jeg klart anbefale, at man først lejer den og selv vurderer, om den tekniske kvalitet er tilstrækkelig til at retfærdiggøre et køb. Men få endelig set filmen. :)
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#4 Scherlund 19 år siden

Eller man kunne købe R3 versionen og betale under 100 kr. som jeg mener filmen helt klart er værd.

Forresten en god anmeldelse og kan kun give den ret i at filmen er rigtig god og burde pryde enhver DVD samling.
Gravatar

#5 filmz-karlerminven 19 år siden

#3.. Det tror jeg så jeg vil gøre (altså leje den) jeg har alligevel 3 gratis-lejefilms kuponer så jeg kunne da let lige bruge en på den film! Og hvis den så er god ryger den nok ind på DVD-hylden!
----
What is a not-joke?
Gravatar

#6 filmz-thames 19 år siden

I TV-reklamerne for VHS og DVD'en bliver den markedsført som en kærlighedsfilm, hvilket jeg ikke rigtigt forstår.
Jeg synes meget mere den handler om forståelse på alle mulige nvieauer (også jvf. titlen). De to forstår ikke rigtig hvad der sker omkring dem. Han forstår ikke konen, japanerne, sit liv, osv... Hun forstår ikke sin kæreste, hvad hun skal forvente sig af sit liv, osv...
Men de to tilsammen finder en fælles forståelse.
At de så kysser ganske få gange (dog aldrig "rigtigt") og at de rører ved hinanden, gør det vel ikke til en kærlighedsfilm?

Er der noget jeg har misforstået eller er det bare lettere i en TV-reklame at sige "kærlighedsfilm" end at forklare hvad den virkelig handler om?
Gravatar

#7 filmz-kano 19 år siden

Ja hvis man gerne vil sove er det en god film

Jeg nåede at falde i søvn til den film 3 gange inden jeg fik den set færdig.

Forstår ikke helt hvor "mesterværket" blev af. Den eneste film jeg har set der ingen handling havde.
Gravatar

#8 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#7 - Det handler jo i høj grad om dine egne forudsætninger. De forudsætninger vi medbringer, når vi ser en given film, er af altafgørende betydning for forståelsen.

Plottet i Lost in Translation har kun ringe fremdrift, fordi filmen ikke er handlingsorienteret, men beskrivende. Den beskriver en bestemt (sinds)tilstand gennem de bærende karakterer og deres møde med og reaktion på omverden.

Hvis du er vant til at se og/ eller foretrækker handlingsorienterede film, fremfor fx lyriske, og hvis du ikke kan identificere dig med de bærende karakterer eller deres situation, så er der simpelthen ikke meget for dig at hente i Lost in Translation. Der er ikke en handling i traditionel, lineær forstand at hænge sin interesse op på.

Det betyder ikke, at det er en dårlig film. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt forudsætningerne for at "connecte" med et bestemt kunstværk er tilstede.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#9 weebs 19 år siden

Så den i flyveren hjem fra New York(:D) for en 4 måneder siden...fremragende film!
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#10 filmz-female cenobite 19 år siden

Lost in Translation er en kanon film, og Bill Murray skulle have vundet den freaking Oscar (har snart snakket om det her i lang tid, hehe, ret irriterende for folk jeg kender)
Men jeg synes den er 200kr værd. Der er ikke mange film der er det værd i mine øjne, men denne er en af dem. Uden tvivl. (Men er da sikker på man kan få den billgere nogen steder)
----------------------------------------
No tears, please. It's a waste of good suffering

Skriv ny kommentar: