“Malmros Collection” er et åbenlyst must for danske filmelskere. Ganske vist er der knap så gode film i samlingen, men med film som “Kundskabens træ”, “Skønheden og udyret”, “Kærlighedens smerte” og “At kende sandheden” er der mange timers eftertænksom underholdning fra en af Danmarks mest hæderkronede instruktører. Ekstramaterialet er både vedkommende og underholdende, og der er masser af interviews med både Malmros og skuespillere, der fortæller om filmene, karaktererne og instruktørens metoder, der ikke altid falder i god jord hos de medvirkende. Audio og video er desværre med til at trække den overordnede karakter ned, men en film af Malmros bæres ikke af storslåede billeder og prangende lydsider, men af små detaljer, dejlige hverdagshistorier og pertentligt instrueret skuespil.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dslacker 14 år siden

Det er pudsigt at der bides mærke i Malmros's personinstruktion som en force - Når undtages "Skønheden og Udyret", der jo nærmest er et kammer spil, har jeg altid syntes at alle Malmros's film bar stærkt præg af kunstighed (formentlig pga den udstrakte brug af amatører), hvorimod Bille August's tidlige film (Zappa og Twist and Shout) netop brillierede i fantastisk personinstruktion hele vejen rundt. At det så endnu ikke er lykkedes August at lave ordentlig personinstruktion på et ikke-nordisk sprog er så en anden sag... Ikke desto mindre er der absolut positive kvaliteter og iagttagelser i Malmros's film om opvækst og det er da at foretrække frem for langt de fleste amerikanske (film som 12 and holding og Kids er dog en markante undtagelser, som absolut er bedre end de danske...) varianter af samme...
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#2 Patriarch 14 år siden

Til jer der ikke kender den må jeg lige slå et slag for "At Kende Sandheden" - fremragende dansk film.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 nygaardpetersen 14 år siden

#1
Kunstigheden opstår muligvis også ved at der tales jysk. Det er efterhånden sjældent at der tales udpræget jysk i danske film. Så som århusianer finder jeg ikke sproget specielt kunstigt.
Gravatar

#4 Benway 14 år siden

#2 Ja, den er virkelig fantastisk.

Jeg holder meget af Malmros' film, og skal bestemt også have denne boks hjem til samlingen på et tidspunkt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 chandler75 14 år siden

Jeg er også blevet meget mere glad for Malmros, efterhånden som jeg er blevet ældre og nu kan se tilbage på barndommen og gymnasieårene i et andet perspektiv og på afstand.

Den eneste, jeg endnu ikke har fået set, er "Barbara", og efter denne anmeldelse trækker den ikke ligefrem voldsomt :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 Benway 14 år siden

#5 Det er IMO også hans eneste dårlige film (bortset måske fra den debuten "En mærkelig kærlighed"). Jeg har endda set "Barbara" to gange i håb om at det hjalp - det gjorde det ikke. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#7 aero 14 år siden

#1 som århusianer finder jeg lige som nr. 3 heller ikke sproget specielt kunstigt (med undtagelse af kærestesorger, der var dialekten forfærdelig), men jeg kan godt høre, det er noget andet, end hvad man er vant til at høre i danske film. For mig er det dog netop en del af charmen ved Malmros, sådan er vi vel alle så forskellige :)

Jeg vil også lige slå et slag for "At kende sandheden" - fremragende film, men vil samme lejlighed også fremhæve "Kærlighedens smerte" og "Skønheden og udyret" som fantastiske.
Its structural perfection is matched only by its hostility

Skriv ny kommentar: