For mine penge er budskabet i “Matrix” filmene så godt som forsvundet i virvaret af religiøse referencer og toptunet action. Tilbage står “Reloaded” og “Revolutions” som to udmærkede actionfilm, der dog ikke bryder normerne for genren på samme måde som det første kapitel gjorde. Værst af alt er, at de mange uforløste setups fra den første sequel ender med at trække ned på kvaliteten af den anden, og man må endnu engang ærgre sig over at Wachowski-brødrene ikke var i stand til at håndtere “Reloaded” anderledes. Eneste grund til at “Revolutions” alligevel slipper afsted med fire kameraer skyldes for det første, at dens actionsekvenser er så forbandet underholdende og for det andet, at den har den grundlæggende forhistorie fra både “The Matrix” og “Matrix Reloaded” i ryggen. Det er med til at hæve det mangelfulde plot i “Revolutions” op på et lidt højere niveau, hvorved summen bliver mere interessant end de respektive enkeltdele. Det er uden tvivl “The Matrix” der trækker langt de fleste point hjem i ovenstående regnestykke, og den originale film vil også fremover stå som noget helt unikt indenfor den moderne actiongenre.

Klik her for at læse meget mere om hele Matrix-trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-psmadsen 20 år siden

For lige at sige min mening om trilogien generelt...

muligvis /SPOILERS/

Det store problem ved The Matrix som trilogi er at alt materialet/kreativiteten bliver fyret af i "The Matrix". De næste 2 film bliver alt for svære at forstå rent filosofisk/historie/budskabs mæssigt, hvorimod 1eren forholder sig på et plan vi kan forstå/relatere til. 2 eren og 3 eren burde have samme undertittel, reUSED for kreativiteten er nærmest lig 0. Til gengæld er de fabelagtige actionfilm og underholder på forbløffende vis, samtidig med at historien (og smith hehe) holder en klistret til skærmen/lærredet.
1 eren er en film for sig selv og 2 eren og 3 eren kunne for sin vis ligeså godt være lavet til en film. Kort og godt mener jeg ikke der er specielt stor sammenhæng fra 1-2og3 og at alt krudtet blev fyret af for hurtigt da de kære brødre jo ikke var klar over om de måtte lave flere film... Det er lidt ligesom nytårsaften, alt krudtet bliver fyret af kl 24, alt derefter blegner.
Derudover har Reloaded og Revolutions jo selvfølgelig skabt ALT for høje forventninger blandt fans, og det er derfor klart ingen føler sig tilfredse med dem...
hehe
Gravatar

#42 filmz-nemesis 20 år siden

Nu har jeg endelig været inde og se den, og til det er der bare at sige WOW. Personligt syntes jeg, at det er fint som de lader op til slutningen. Først dialog og derefter action så det vil noget. Angående slutningen er det rigtigt at der er en del bolde, der er kastet men ikke bliver grebet. Desunden som anmelderen skriver, at vi sidder med en forventning om at se hovedpersonerne igen, det syntes jeg også man mangler.

Var der nogle af jer der så makening af Revolutions på Tvdanmark1 igår? Det var faktisk meget interssant at se, hvordan de lavede noget af neo og smith's flyve/kamp scener, det var ligesom de var spidet på nogle store gafler. :)
Gravatar

#43 filmz-tomsommer 20 år siden

Fantastisk film der helt klart slår 2'ern i forhold til indhold og ikke mindst kvaliteten af selve skuespillet.

Det eneste jeg savner I den, var nogle svar på alle de spørgsmål de forrige film stillede... Gad vide om vi nogensinde får dem? :)
Gravatar

#44 filmz-Yasw 20 år siden

Den er satme flot lavet til tider. Især krigsscenerne, selvom de måske bliver en anelse for lange. Den sidste kampscene mellem Neo og Smith var da også totalt intetsigende og unødvendig. De synes åbentbart der var for lidt kung-fu og måtte så lige tilføje en ligegyldig kampscene til sidst.

/evt. SPOILER/
Det hele virker stadig ret underligt synes jeg. Siden Neo også har en masse kræfter i "den virkelige verden", så må den verden jo næsten også være en simuleret computerverden. Altså endnu et "matrix"-lag. Og er der så overhovedet nogen ægte verden tilbage? Iøvrigt er jeg også overbevist at Neo må være en eller anden form for program. Mener også Oraklet siger noget der tyder på det. Andre der har haft samme tanke?
Gravatar

#45 filmz-Funkymonkey 20 år siden

#44
ja og nej clicky
#filmz.dk - irc.quakenet.org - IRC
Gravatar

#46 inflector 20 år siden

DET FØLGEMDE INDEHOLDER SPOILERS
Jeg må erkende at jeg syntes at filmen var en katastrofe. Reloaded og Revolutions indeholder en masse (lomme)filosofi, som jeg personligt havde set frem til at få en afklaring på også bliver man bare fejet af med ting som: "The question is the answer" osv. Det er for plat! Der er utroligt mange løse ender, flere end jeg gider at remse op her, men det umiddelbart værste er hele det cirkus, omkring ham den skabede franskmand, hvad skulle det gøre godt for? Hvorfor så man ikke mere til de twins, alt omkring ham virker meget påtaget, som om at det er blevet tilføjet efter at filmen var skrevet færdig.
Hvad med maskinernes by, hvorfor er det lige at de kan flyve ind oppefra, jeg troede netop at dets forsvars værker var henvendt mod noget der kom flyvende. Når vi nu snakker om maskinerne, kunne de så ikke bare genstarte the Matrix? Eller slette hele lortet og starte forfra, det har de da gjort tidligere.
Det absolut værste ved filmen, var dog at heller ikke engang dens action sekvenser kunne redde filmen. De var uhyre kedelige og uinspiredede, de var langt ringere end eteren og toeren. Generelt var matrix 1 og 2 jo klart bedst når man var inde i the matrix, mens Revolutions foregik i nogle mørke huller med dårlige replikker.
Revolutions står for årets absolut største skuffelse og som en skamplet på hele trilogien. Det virker som om at de skulle have brugt noget mere tid på at have fået styr på historien og have fundet på nogle federe action sekvenser, jeg havde ihvertfald gerne ventet i et par år på at have fået en langt mere værdig afslutning på trilogien.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#47 filmz-Erroneus 20 år siden

#46 smukt sagt :)

Det er lige før man gerne så en 4'er bare for at få afklaret nogle af de spørgsmål, men det sker jo nok ikke og spørgsmålet er om de kan lave en ordenlig film ud på det :/ Måske en animatrix 2 :D
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#48 filmz-tomsommer 20 år siden

Da jeg læste http://forums.matrixfans.net/showthread.php?s=b226... kunne jeg bedre lide filmen. Selv om teorien måske ikke er helt rigtig, så er det alligevel rart at have en slags forståelse/afslutning på de 3 film, hvilket er noget PIS de ikke tog det med
Gravatar

#49 origin 20 år siden

Hvordan kan i sige at den sidste kamp mellem Neo og Smith er unødvendig?! Det fatter jeg ik rigtig.. Neo er jo nød til at kæmpe mod smith for at han ikke skal overtage verdenen. Jeg synes den kamp er for fed. Sindsygt godt lavet :D

Selve filmen er også for fed synes jeg :D Kan ikke vente til den kommer på dvd :D
Try sticking your head up your ass.. See if it fits
Gravatar

#50 filmz-Kadann 20 år siden

Så fik jeg endelig set den..

Og jeg var faktisk ret positivt overrasket. Reloaded var, efter min mening, en middelmådig film, som slet ikke levede op til den første film..

Men, jeg synes at Revolutions leverer varen.. får afsluttet tingene og trækker ikke scenerne ud, så man sidder og keder sig. Der var et par enkelte småting i løbet af filmen, som jeg ikke var så glad for.. men de ødelagde ikke det store billede.

Så.. kort sagt, jeg er tilfreds og forstår ikke helt hvad det er for spørgsmål folk mangler svar på. Handlingen er ret ligetil, synes jeg.

Og som stor superheltefan, var jeg meget glad for kampen mellem Smith og Neo. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: