Meget har været sagt og skrevet om Wachowski-brødrenes meritter, men det står nok ikke til diskussion, at indtil andet er bevist, så har de to filmmagere for længst toppet. Siden mesterstykket “The Matrix” er det kun gået ned ad bakke. Men nu har de to filmoriginaler immervæk også haft deres at leve op til. “The Matrix” er måske den allerstørste film inden for sin genre, og det siger trods alt ikke så lidt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lawman. 15 år siden

Er ekstramaterialet identisk med det i "Ultimate Matrix" dvd-udgaven, eller er der kommet mere til?
Gravatar

#2 Norrah 15 år siden

Kunne være man endelig skulle tage sig sammen og købe den film
Gravatar

#3 Norrah 15 år siden

Kunne være man endelig skulle tage sig sammen og købe den satans film.
Gravatar

#4 Norrah 15 år siden

Noget er helt galt...
Mine posts bliver ved med at forsvinde og komme frem igen...

Så hvis i ser 3 posts nu, så beklager jeg.
Gravatar

#5 filmz-Bruce 15 år siden

Helt enig i, at Wachowski'erne nok toppede med denne. Personligt synes jeg så Dark City fra året før, som Matrix ser ud til at være ret så inspireret af, er endnu bedre.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 HonoDelLoce 15 år siden

#5

Nu er det slet slet ikke fordi jeg vil starte en længere diskussion om det her .. Men jeg har virkelig svært ved at se, hvad sammenligningen mellem Dark City og The Matrix har på sig .. ?

Så - uden at jeg med det samme afslår at der er en lighed - så kunne jeg virkelig godt tænke mig, at finde ud af, hvad det er folk finder så - jeg vil ikke sige "kopieret", for selvom jeg da har hørt det udtryk bliver brugt i folks debat om de to film, så er det mest fra disse hersens 13årig der ikke mener man behøver argumentere for noget :) - men lad os sige "inspireret" i The Matrix..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#7 filmz-Bruce 15 år siden

The Matrix reused some of the film sets from Dark City, a movie filmed shortly before that was similar in plot and style. The Matrix incorporates many other cinematic influences, ranging from explicit homage to stylistic nuances, some of which have been acknowledged by the Wachowski brothers.

http://galeon.hispavista.com/cinerama/actu2/matrix...
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 filmz-Bruce 15 år siden

Mærkeligt som mit sidste indlæg "kommer og går" ?!?!

Well så kan jeg bruge lejligheden til at sige, at Dark City i den nye BD directors cut udgave, gør ligeså meget for filmen som Blade Runner dir. cut. gjorde (altså for Blade Runner!). Ændringerne er måske ikke store, men de ændrer totalt oplevelsen. En fed oplevelse at se den igen i den version!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 HonoDelLoce 15 år siden

#7

Jo jo .. Det er også fint nok..

Men kan bare ikke se anden lighed end at .. Ja, verden er anderledes end folk tror :D Man kan selvfølgelig godt argumentere for at det også er et rimelig væsentligt træk (i begge film) - men stadig synes jeg bare ikke det er særlig meget at basere sådan en omgang negativ - ja, vel nærmest bashing mod The Matrix, som tilfældet har været på internettet.. (ikke lige dig, som blot påpegede ligheder, i know :) )..

I øvrigt hører jeg jo så til den del af befolkningen, der mener at The Matrix er ti gange mere gennemført - og i modsætning til hvad de fleste, der er uenige med mig, altid bruger som argument, så så jeg faktisk Dark City før jeg så The Matrix.. :)

Og bevares - Dark City er skam da en helt fin film - jeg vil sågar strække mig så langt som til at kalde den ret god.. Men The Matrix var bare så meget mere, da den kom (og er i øvrigt stadig - hence de utallige dårlige forsøg på at "efterligne den", som anmeldelsen også briefly berører..)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#10 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg så kun Dark City én gang, da den var fremme og så røg den lidt i glemmekassen, indtil jeg fik den nye dir.cut. udgave på BD. Og jeg er så Rasmus modsat :) Den nye udgave har vundet helt enormt på mig og selvfølgelig gør et prima lydspor og billed nu sit til, at den endelig kan nydes i sit fulde potentiale, så det ihvertfald ikke er et teknisk spørgsmål, hvem som vinder på K.O. :)

Og jeg har fået læst en del om den, bl.a. en del af Ebert, som virkelig er oppe at køre over den (hans favoritfilm fra 98) og også har leveret kommentatorspor til BD udgaven. Han dissekerede filmen med nogle filmelever over fire dage, hvor de analyserede frame by frame. Dens klare referencer til film noir, gør jo aldrig noget værre for undertegnede :)

Jeg kan rigtig godt lide Matrix og dens filosofiske univers (ihvertfald 1'eren), men jeg medgiver, at jeg vurderer stemning- og atmosfære meget højt i film og Proyas kan noget specielt hvad det angår, hvilket så åbenbart heller ikke er gået Warchowski'ernes næse forbi :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: