Også Tilda Swinton brillerer i rollen som advokaten Karen Crowder, der i filmens begyndelse bliver forfremmet af korn-konglomeratet U-North. Takket være filmens flittige brug af krydsklipning, der adskillige gange understøtter karakterbeskrivelserne dygtigt i filmen, får vi med det samme serveret den komplekse sammensætning af skjult nervøsitet og hungren efter kontrol, der er i karakteren. Crowder er så fokuseret på at definere sig selv for omverdenen som en person i balance, at panikken skinner des stærkere igennem den krakelerende facade, som tingene begynder at gå skævt.

Som en regulær thriller mangler “Michael Clayton” muligvis et noget højere tempo i størstedelen af plottet, og på overfladen kan filmen siges at være endnu en simpel anti-kapitalistisk historie om et stort foretagende, der forsøger at skjule slette gerninger til gavn for bundlinjen. Men fremfor at lukrere på forargelsen over det skjulte spil, der foregår i magtens korridorer, fokuserer “Michael Clayton” i stedet sit skyts på den pris, som individer må betale i et sådant system, hvorvidt de vælger at følge reglerne eller skabe deres egne, og det har resulteret i en aldeles fremragende og gribende film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 16 år siden

Den er super fed, og Tom Wilkinson må blive Oscarnomineret.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 krille 16 år siden

Det er virkelig en kanon film og både Clooney og Wilkinson burde få en oscar-nominering til februar. De spiller eminent.
Fear can hold you priosoner. Hope can set you free. Tagline. The Shawshank Redemption
Gravatar

#3 blahblah 16 år siden

Jeg havde ikke forventet sådan en karakter. For mig er det her en middelmådig og meget simpel thriller med en alt for nem slutning. Clooney spiller fint en rolle han har spillet mange gange før. De filmiske virkemidler er simple, og virker sådan set fint nok, men den her film er altså ikke noget specielt.
Gravatar

#4 Zabriskie 16 år siden

#3

Jeg er enig Simon... :-)!
Le temps détruit tout
Gravatar

#5 blahblah 16 år siden

Get out of my head.
Gravatar

#6 jessup 16 år siden

Det er mig noget uklart præsis hvilke tanker og følelser filmen vil røre ved. Der er ingen tvivl om at den ligger op til det er en thinking mans thriller men der er ikke meget at tænke over. Swinton er i vanlig storform - oscar feltet skal være meget hårdt for at hun ikke lander en nominering.

3/6
This is just until June
Gravatar

#7 Nexiz 16 år siden

#3

Jeg må erklære mig uenig. Jeg må indrømme at jeg en 20 minutter inde i filmen også tænkte at det var den glatpolerede og selvsikre karakter som man flere gange før har set Clooney i, som man nu så igen. Men efterhånden som filmen skred frem måtte jeg bide det i mig igen, for jeg synes at Clooney gør det fantastisk som livstrætte Michael Clayton, og synes at filmen er rigtig god!
5/6 fra mig
Gravatar

#8 filmz-Bruce 16 år siden

Endnu en vidunderlig film fra året 2007. Clooney, Swinton og Pollack er stærkt spillende, selvom jeg ikke lige kan se Clooneys rolle være helt oppe i nomineringsklassen. Foruden profeten, Daniel Day Lewis, har både Chris Cooper, Samuel Jackson, Don Cheadle, Christian Bale og Tommy Lee Jones leveret bedre præstationer. Men jeg kunne rigtig godt lidt filmens løse struktur, hvor man de første 30 minutter var i tvivl om, hvor dette ville bære hen.

Dens Oscar nominering er fortjent, hvilket betyder jeg er ved at have trængsel i min top-5 for i år. Spændt på hvad man kommer frem til, når man har fået set "de sidste" færdig.

God Blu-ray udgivelse på billedsiden, bedre end jeg havde forventet efter at have læst andre anmeldelser, men ret røvsyg hvad audio angår. Et sparsomt 5.1 (640kbs) lydspor, som er ok mht. dialogen, men ikke mere. Der var masser af atmosfære muligheder, som kunne være blevet fremhævet med et godt lossless lydspor, men Warner fortsætter med at skide på forbrugerne og har stadig ikke fundet ud af, at HD IKKE kun er billede.

Film: 8/10
Billed: 7.5/10
Lyd: 6/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 jesperhp 16 år siden

En okay thriller efter min mening, men noget mesterværk er den nu ikke. Jeg mangler lidt en spændingskurve, men det fine skuespil trækker op.
Gravatar

#10 Brian Iskov 14 år siden

Husk, at TV 2 har dansk tv-premiere på "Michael Clayton" i aften. Den kan absolut anbefales.

Til lejligheden fandt jeg et interview, som jeg lavede i 2007 med den skønne Tilda Swinton, hvor hun fortæller om sin rolle som usikker forretningskvinde i "Michael Clayton". Så fedt at se hende vinde Oscaren for netop den film!!!

http://brianiskov.blogspot.com/2010/05/michael-cla...

Skriv ny kommentar: