Jean-Pierre Jeunet har ofte været kritiseret for, at han som filmskaber i bund og grund er en overfladisk visuel tryllekunstner uden meget andet end selve tryllekunsten på hjertet, og “Micmacs” er ikke ligefrem en film, der leverer ammunition til et alternativt synspunkt. Tegneseriefigurers kamp mod de onde våbenhandlere leveres i en verden, der er så komplet renset for enhver form for virkelighed, realisme eller social betydning, at den nærmer sig det ligegyldige, og selve kuppet bliver udført uden den mindste følelse af spænding eller fare.

Ens oplevelse af filmen kommer derfor også til at afhænge af begejstringen over de mange nuttede gags. Hvis man synes, de er rigeligt til en god oplevelse, vil man måske bære over med hulheden og de letkøbte sejre, men hvis man derimod foretrækker noget med mere substans, vil man utvivlsomt opleve det som at blive trakteret med lutter pindemadder til middag. De smager nogenlunde i små bidder, men man længes hurtigt efter en ordentlig omgang med sovs og kartofler.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Spanner 13 år siden

Ganske enig. Det hele bliver så irriterende og påtaget finurligt, at man meget hurtigt kommer til at sidde og ønske, at der var bare en lille smule virkelighed, man kan relatere til.

Jeg havde det med Micmacs lidt som jeg havde det med serien Pushing Daisies: I starten følger man spændt med, men når man ser, at det bare bliver ved og ved, så bliver det bare for meget og man sidder og håber, at det snart er slut.

Fucking finurligt.

Jeg er stor fan af Jeunets tidligere film, og jeg er vild med hans skæve universer og stemninger og de smukke billeder og vanvittige kamerature. I Micmacs mangler den relatérbare menneskelighed. Jeg savner en Amelie, en Louison, en One, en Mathilde at opleve verdenen igennem.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#2 Twister 13 år siden

Havde et eller andet sted troet denne film ville få en bedre skæbne her på filmz end den ovenstående anmeldelse giver den! Filmen har jo trods alt fået gode anmeldelser på internationalt plan. Men smag og behag selvfølgelig :) og jeg kan egentlig også godt følge rigtig mange af de ting som Benway kommer ind på. Nogle af de samme problemer havde jeg lidt med Amélie (op trods af at jeg synes det er en helt ok film) Nu er jeg spændt på at se hvad jeg selv siger til filmen efter imorgen hvor jeg skal se den for første gang.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 Skeloboy 13 år siden

Det, som Benway skriver er problemet i denne film, er præcis sådan, jeg har det med Amelie.
Gravatar

#4 Twister 13 år siden

Så fik jeg set den! Er til dels enig med Benway. Dog mener jeg filmen er charmerende nok til en 3/6 rating. En charmetrold af en film uden det store plot men trods væsentlige mangler ok underholdning.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#5 YapiYapo 13 år siden

Simpelt sagt: Hellere fransk folkekomedie end dansk folkekomedie!!
Underholdende, sjov - 3/6.

Skriv ny kommentar: