Med “Millions” forsøger Danny Boyle at moralisere over verdenssamfundets økonomiske afhængighedsforhold, hvilket grundlæggende er en fin tanke. Desværre bliver det med en højt løftet pegefinger og med så sentimental en tone, at det mod slutningen nærmer sig det kvalmende.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-ulrik_one 17 år siden

Synes det er en lidt trist affære med Danny Boyle. Han har lavet en af mine absolutte favoritfilm "Trainspotting", og en anden film som også var rigtig fed som bestemt havde de klassiske Danny Boyle-trademarks: "Shallow Grave".

Lige siden har hans film bare ikke nået samme standard. Alle de gamle Boyle-trademarks - visuelt såvel som plot-mæssigt - har forsvundet til fordel for Hollywoodism. "28 Days Later" var så et skridt i den rigtige retning...

Men "Millions" har jeg så faktisk kun hørt positive ting om. Især på IMDb, men også i forskellige US og UK-anmeldelser. Men det din anmeldelses kritik primært går på er jo sentimentaliteten - og så passer det jo fint med at netop er USA som kan li' den. De har jo en hvis forkærlighed for det sentimentale, patriotiske og følelsesmæssigt storslåede.

Det er nok lidt ligesom "The Shawshank Redemption" som jo egentlig er en fin film, som desværre bare drukner i sentimentalitet og romantiseren over 40'ernes fængselsdrama. Men i USA er de også helt oppe at køre over den film (#2 på IMDb top-250 og blev stemt til #1 på Empire's top-201 i issue 201) - så de ser åbenbart intet problem i det oversentimentale.

Nu har jeg ikke set "Millions" endnu, men jeg kan bedømme ud fra din anmeldelse at den højst sandsynligt netop er så sentimental at filmen knækker. Ærgerligt når man nu VED at Boyle er í stand til at lave følelsesmæssigt ægte, visuelt geniale film som ikke ser ned på sit publikum. Æv.

Glæder mig nu alligevel til "Sunshine": http://filmz.dk/forum/item/19488/#first
Min film/TV-blog: http://www.under-holdninger.blogspot.com
Gravatar

#2 jessup 17 år siden

Det kunne godt virke som en børnefilm - ikke at børn er dumme og skal have tingene ind med store skeer. Men hvis du (anmelderen) skulle prøve at se filmen med børneøjne ville det så gøre filmen "bedre" - eller er den vinkel for påtaget?
This is just until June
Gravatar

#3 duuk74 17 år siden

#1 Smukt formuleret. Du rammer den mening jeg har om Shawshank lige på kornet ;)
Shallow Grave er en kanon film, men jeg er nu også vild med 28 Days Later.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#4 filmz-Bruce 17 år siden

Synes Millions er en fin menneskelig film, som faktisk formår ikke at inkorporere for meget sentimentalitet. Slutningen og en scene med moderen træder dog desværre udenfor.

Den er mindre sentimental i sin udførelse end sine amerikanske modstykker, bare se, hvorledes de to unge brødre bruger deres moders død nærmest købmandsagtigt. Jeg er ikke enig i Boyles politiseren. Jeg vil nok ikke skyde ham så mange politiske motiver i skoen med denne film. Men selvfølgelig er der da mange socialrealistiske indspark, hvilket jo ikke kan undgåes i det miljø Millions udspiller sig i.

Der var op- og nedture i denne, men som familieunderholdning vil jeg karakterisere den over middel og gi' den en 7'er.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 jona 15 år siden

Syntes det er en rigtig god film
5/6

Skriv ny kommentar: