Hayao Miyazakis næsten to årtier gamle “Min nabo Totoro” er ikke så visuelt overdådig som størstedelen af de kostelige animationsfilm, der vises i biograferne disse dage, men den er så afgjort mere opfindsom og charmerende. Det er forfriskende og endda inspirerende at se en familiefilm, som ikke blot er skruet sammen for at tjene penge på dyre legetøjsdukker, madpakker og nærtbeslægtede computerspil, men som simpelthen bare gerne vil fortrylle og fortælle en god historie. Selvom skiven ikke indeholder meget ekstramateriale, så er AV-præsentationen mere end hæderlig og udgivelsen ikke desto mindre anbefalet – især til folk, der har en barnlig sjæl eller børn i hjemmet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Min favorit Miyazaki. En ren 6/6 i min verden, og den Miyazaki-film, jeg kan blive ved med at se igen og igen. Men man skal have bevaret evnen for at se verden med børneøjne, undres og glædes over helt simple ting, ellers fungerer den ikke ordentligt.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#2 Highland Park 16 år siden

Til tider vil selv den japanske legendes største fans måske tage sig selv i at kigge på uret under "Min nabo Totoro". . .

Den forstod jeg så ikke lige... i mine øjne er Min nabo Totoro netop et fremragende, og enestående, eksempel på et værk, der er perfekt afstemt tidsmæssigt i forhold til sit indhold. Den er hverken et sekund for lang eller for kort. Desuden evner den, som kun få andre film, at få mig til at glemme alt om tid og sted og bare give mig hen til det vidunderlige univers. Aldeles fortryllende film...
Kan kun give dig helt ret #1 - det er også min foretrukne Miyazaki-film. :D
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3 Pytter 16 år siden

Jeg glæder mig så meget til at se den film! Har hørt så meget godt om den. Af Miyazaki's andre film, har jeg kun set Chihiro og det levende slot, meget imponeret af dem begge.
Nogle der ved hvornår Monoke-Hime udkommer på dansk dvd?
Hvad skulle vi gøre uden film?
Gravatar

#4 Kiksmann 16 år siden

Det er bare en film der skal ses, den har en fantastisk stemning hele vejen igennem.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#5 Starbrow 16 år siden

Ynglings Miyazaki film..

Har været fan af den lige siden jeg så den
første gang som otte årig på DR.
Gravatar

#6 jesperhp 16 år siden

Fantastisk film! "Underfundig" er vel det rette ord om den:)
Gravatar

#7 POTC-girl 16 år siden

Haha.. kan godt huske den her søde film fra da jeg var lille.. sad tit og så den og blev helt opslugt hver gang.
Det er helt sikkert en film der er værd at se..
Gravatar

#8 filmz-William Blake 16 år siden

Også min farvorit, blandt Miyazaki's film.
If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.
Gravatar

#9 Wrangque 16 år siden

Fantastisk film! Så den for første gang for nyligt. Efter at have set Chihiro måtte jeg simpelthen se mere af Miyazaki og så så jeg Mononoke-Hime som jeg syntes er en af de bedste film EVER (ikke kunne animation). Herefter var jeg ikke lang tid om at få fat i Totoro som simpelthen er fantastisk og det siger jeg som en 20 årig der så den første gang som 20 årig :D I wish Totoro was MY neighbor.

Nu vil jeg for alt i verden se alt hvad Miyazaki og Studio Ghibli har lavet.

Skriv ny kommentar: