Der er ikke som sådan noget nyt under solen i denne 16. spillefilm fra Finlands fineste filmeksportør. Som altid leverer Kaurismäki uovertruffen, visuel nydelse i form af sit sirligt konstruerede, nostalgiske univers. Humoren er sort og besk som snurrekaffe, og kærligheden til samfundets outsidere er ubegrænset. “Miraklet i Le Havre” er en eventyrfortælling lavet med en dreven hånd og et bankende, varmt (film)hjerte, og Kaurismäkis film kommer såre sikkert i havn.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 12 år siden

Jeg kender desværre Kaurismaki alt, alt for lidt. Har kun set The Man Without a Past.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#2 Asger 12 år siden

En film der nærmest insisterer på at gå stik imod tidsånden, idet den fokuserer på jordbundne menneskers optimisme og humanisme - i stedet for overklassens forfængelighed. Tilsat underspillet humor og en smule naivitet, er det en rigtig fin film.
Gravatar

#3 Asger 12 år siden

Foresten, besynderligt at man kan oversætte "Le Havre" til "Miraklet i Le Havre". Logikken? Hvor er den?!
Gravatar

#4 Kisbye 12 år siden

Kaurismaki er også en jeg skal have kigget nærmere på. Tror "Leningrad Cowboys Go America" er den eneste jeg har set af hans film.

Handlingen som den er beskrevet, lyder meget som "Welcome" fra 2009. Måske ligger det i tidsånden at lave de her franskmand-hjælper-illegal-flygtning film. Jeg ser ihvertfald frem til at få den set.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#5 Kisbye 11 år siden

Så fik jeg set den og jeg er ikke specielt imponeret. Scenografien er flot, meget farverig og ligefrem hyggelig. Dog er 50er temaet ikke helt konsekvent, da de snakker i klaptelefoner, betaler med euro og politiet kører i moderne biler. Det største problem, er at filmen er så simpel, at den er forudsigelig. Ingen overraskelser. Selve temaet er der intet nyskabende i. Det emne blev som sagt allerede behandlet i filmen "Welcome" fra 2009.
Kan forstå at det skal være en komedie, kan være mit problem er, at jeg ikke fandt den morsom overhovedet.

6/10

Asger (3) skrev:
Foresten, besynderligt at man kan oversætte "Le Havre" til "Miraklet i Le Havre". Logikken? Hvor er den?!

Har du set filmen?

Der vel enlig to mirakler i filmen. Den ene er at det lykkes at få drengen sendt til England og den anden er konens mirakuløse helbredelse.

Jeg bryder ikke om, når de giver filmene danske titler. Det kan forvirre og det kan være svært at finde ud af hvad film folk snakker om.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#6 Sweetiebellefan 11 år siden

Ser interessant ud.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: