Sammen med manuskriptforfatter Peter Birro og fotograf Eric Kress udbasunerer Per Fly sin utilslørede kærlighed til Monica Zetterlund og datidens musikmiljø. Det gør trioen på en helt igennem uimodståelig måde, der smitter som bare pokker. “Monica Z” er Zetterlunds swingende indspilning “Sakta vi gå genom stan” i øregangen tilsat billeder af et tusmørkt Stockholm, et neonoplyst New York eller en tilrøget natklub. Det er divasolbriller, en lyseblå Saab på en svensk landevej og en konstant tændt cigaret i flaben. Skrattende LP’er og en sjus til tørsten. Med andre ord et så overbevisende periodebillede, at Flys kedelig trang til at forbinde alle prikkerne ikke bliver altafgørende for oplevelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Jb-film 10 år siden

Siden den seneste Batmantrilogi gjorde sit indtog, der har trenden været at alle film skal være så realistisk som muligt - hvilket der nok kan tolkes på mange måder...

Nu har jeg ikke set Monica Z endnu.

Men når man vælger at lave at lave en biografisk film, så bør man altså holde sig til fakta - og prøve at gengive en realistisk persons liv som der er foregået.

En film har sine begrænsninger og tid - men det nytter ikke noget at lave på forløbet, så det ikke stemmer overens med netop Monica Zetterlunds liv!

Hvad jeg har forstået, så havde manuskriptforfatteren sat sit klare mål og udvalgt de vigtigste perioder i Monica Zetterlunds liv og henlagt den primært til 1960'erne.
- Dette er et så radikalt valg, at det i mine øjne bliver et for letkøbt valg!

Omvendt så de klip, jeg har set, virker interessante - men jeg vælger nok at vente til den evt. kommer på Blu-ray i en dansk udgave.

Gravatar

#2 Jb-film 10 år siden

Filmen om sangeren Cornelis Vreeswijk, ”Cornelis” fra 2010, viser at man indenfor en afmålt filmlængde godt kan få en vis form for kronologisk handling så det afspejler et livsforløb baseret på fakta - men det ser det ud til, at man har valgt set bort fra med filmen om Monica Zetterlund.

Røster om at det er for at få det yngre publikum med, at det er derfor at der er valgt en anden stil til ”Monica Z”, er så ikke til at forstå.
- Jeg vil mene, at Cornelis Vreeswijk har lidt samme status for svenskerne som Monica Zetterlund.

Men Per Fly har nok været styret af et stramt manuskript og et fastrettet produktionsselskab.

Per Fly har vist, via trilogien om samfundsklasser i Danmark, at han godt kan sætte en personlig vinkel i film.

Om ikke andet, så kan filmen om Monica Zetterlund nok sætte nyt fokus på hendes sange.

Skriv ny kommentar: