“Monsters University” fortæller en sympatisk historie om to rivaler, der er for optaget af deres egen overlegenhed og i løbet af 90 minutter må indse, at gode præstationer er noget, der fremmanes i fællesskab med andre. Snobbede grupperinger, rigide hierarkier og for meget individualisme virker måske fristende for den, der kører med klatten, men det er i venskabet og den gensidige anerkendelse, at enhver får mulighed for at bidrage med lige præcis det, han eller hun kan. Fornemt, og hvor kan jeg kun bakke op om den pointe. Men hvor er det også nemt at gennemskue, hvordan “Monsters University” vil tage sig ud, når netop dét er moralen. “Monsters University” er altså vittig og charmerende, men lad os håbe, at Pixar har noget mere nyskabende og exceptionelt i støbeskeen til næste gang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 David Munch 10 år siden

Artiklen skrev:
igesom "Find Nemo" og "Ratatouille" vil jeg betegne den som en meget ligefrem og ukompliceret børnefilm, hvor alt andet end filmenes sceneri og kvaliteten af animationerne hverken imponerer eller overrasker, og hvor historien er velfortalt, men ikke særligt overraskende. "Monsters University" ryger direkte ind i samme kategori.

Så den er lige så god som mine to yndlings-Pixarfilm... Det er jo fint!
Gravatar

#2 MOVIE1000 10 år siden

Lige Ratatouille er nok måske min yndlings Pixar, synes der virkelig er gjort noget ud af filmens look, ved at de har researchet ikke bare Frankrig men også køkken universet, som jeg synes var ret realistisk. Elsker stadig scenen hvor Ego får et flashback.

Med Monster Inc. skulle de skabe deres eget univers eller sætte sig ind i hvordan børnene opfattede monstre under sengen, hvilket ikke er særlig let, men de formåede at komme med et rigtig godt bud i Monsters Inc. Monsters University skal de på en måde genskabe det samme univers, bare et andet miljø, det frygtede jeg lidt da det kom frem at det skulle være filmens handling. For mig virker det lidt som en ligegyldig 2er, men jeg skal med glæde se den og håbe på at jeg tager fejl. Det bliver dog først engang på BD.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#3 Jack Slater 10 år siden

Efter min personlige mening, så er der kun to Pixar film som fungerer godt ifht. sequels:

Toy Story (Fungerede FINT med 3 film)

De utrolige (Egner sig umiddelbart fint til 2 stks mere, vil jeg mene)
Gravatar

#4 Sweetiebellefan 10 år siden

WALL E er en af de bedste tegnefilm.

Ser fremtil Monsters University.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#5 Toothless 10 år siden

Jeg synes alle Pixars film har noget virkelig skønt at byde på uanset hvilken alder man har, når man sætter sig foran skærmen, og især film som Wall E, Ratatouille og Op har ramt rent ind hos mig! De formår at sige så uendeligt meget uden den store brug af ord, at jeg får en klump i halsen bare jeg tænker på startscenen i f.eks. Op!

Og Monsters Inc. var jo en sød og varm historie, som jeg trods det gennemskuelige plot i 2'eren er sikker på har fået en rigtig god fortsæt... ehm ... begyndelse! :D Man VED jo de ender som bedste venner kva det, at man har set deres videre eventyr i Monsters Inc, så jeg vil mene plottet i Monsters University ikke er det væsentlige ... Det må nærmere være, hvordan de formår at levere det! Og DET glæder jeg mig til!!!
Gravatar

#6 Anders Baad Mai 10 år siden

Er lige kommet hjem fra biografen. Er lidt mere venligt stemt over for filmen end anmelderen. Er kæmpe fan af animation-film og det er især takket været Pixar, men på det sidste har de simpelthen ikke levet op til tidligere standart (Brave, Biler 2), så det er dejligt at se de er på vej tilbage i topform.
Vil selv belønne filmen med 5 store stjerner :).

Skriv ny kommentar: