Film må gerne tage fat, hvor det gør ondt, men må også meget gerne underholde, og det gør “Monumenternes mænd” meget solidt. George Clooney og jeg har nok det tilfælles, at vi elsker velskreven dialog à la screwball, og på den front leveres der. Man kan savne flere radikale valg eller bare en mere nuanceret fremstilling af nazister, men George har altså besluttet at lave film, som man gjorde, før franskmændene surfede på nye bølger, og dogmatiske danskere smed deres kamerastativer væk. Det er gammeldags stjerneparade og rigtig hyggeligt, men denne gang udfører han det mindre elegant end tidligere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

En desværre uforløst film. Den har ellers alle succeskriterierne: et stjernecast, en spændende historie og onde nazister. Desværre er den rodet fortalt, mens karaktererne aldrig rigtigt får lov at blive foldet ud. Stram op, George Clooney. Øv. Jeg giver den 3 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 X&O 10 år siden

Jeg kan hilse og sige, at bogen også er meget rodet fortalt.
Gravatar

#3 Buck Rogers 10 år siden

Det lød så lovende - ærgerligt, at den ikke er mere vellykket.

Anmeldelsen er generelt fin, og jeg kan sagtens forstå Cary Grant-parallellerne. Jeg studsede dog over denne sætning:
"Sikkert er det, at Clooney med undtagelse af "Kamæleonen" aldrig har lavet en film, der foregår, efter han selv er født"

Øh? Manden er født i 1961. Han har da lavet adskillige film, der foregår efter 1961 (The Peacemaker, Three Kings, Up in the Air, Gravity, Argo etc etc.) Eller misforstår jeg hvad du skriver?
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#4 Batsy 10 år siden

Buck Rogers (3) skrev:
Det lød så lovende - ærgerligt, at den ikke er mere vellykket.

Anmeldelsen er generelt fin, og jeg kan sagtens forstå Cary Grant-parallellerne. Jeg studsede dog over denne sætning:
"Sikkert er det, at Clooney med undtagelse af "Kamæleonen" aldrig har lavet en film, der foregår, efter han selv er født"

Øh? Manden er født i 1961. Han har da lavet adskillige film, der foregår efter 1961 (The Peacemaker, Three Kings, Up in the Air, Gravity, Argo etc etc.) Eller misforstår jeg hvad du skriver?


Vil vædde med at han mener på en Instruktør plan :)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#5 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

The men who stares at eleven oceans...
Doctor Last Warning
Gravatar

#6 Michael Andersen 10 år siden

Sikkert er det, at Clooney med undtagelse af "Kamæleonen" aldrig har lavet en film, der foregår, efter han selv er født. Lige fra "Confessions of a Dangerous Mind" til "Good Night and Good Luck" stopper vi før 70'erne.


"Confessions of a Dangerous Mind" foregår også i 70'erne og 80'erne. ''The Gong Show'' er fra 1976, og i 80'erne ser vi Barris skrive sin bog.

#3
Alexandre Desplats score er til gengæld rigtigt godt. Han har lavet den bedste [url= siden "Chicken Run" :)
Despat er forresten også med i filmen :D
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#7 Rust Cohle 9 år siden

Jeg er konfus. Så meget som jeg holder af Kellys Helte, Det Beskidte Dusin, Navarones Kanoner og Panserslaget ved Ardennerne, ligeså meget afskyr jeg dette forsøg på at efterligne disse alt andet end tidsløse film, i alt fra dialog til musik.

Måske er det blot fordi, at man bevidst hamrer det, som skulle være morsomme pointer, ud med badevandet. Var det blot corny, men det er jo to niveauer under og når filmen så tilmed forsøger at fremtvinge følelser hos publikum overfor en fuldkommen ubeskrevet karakter og dennes kranke skæbne, så er det lige før, at man må se sig over skuldrene efter det skjulte kamera. Hvilket afskyeligt misk mask af personager, rodet plot og bevidstløs dialog.

Jeg ville ønske jeg kunne sige, at jeg ikke ved, hvad der er gået galt her. Men jeg ved ærligt talt ikke, hvad der er gået godt?

Christ Clooney.
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#8 Doom 2: Hell on Earth 9 år siden

Rust Cohle (7) skrev:
Kellys Helte, Det Beskidte Dusin, Navarones Kanoner og Panserslaget ved Ardennerne...


Du glemte denne:

Doctor Last Warning
Gravatar

#9 Geekalot 9 år siden

fandt den nu meget go :)
Gravatar

#10 Gasivodo 9 år siden

Rust Cohle (7) skrev:
Så meget som jeg holder af Kellys Helte, Det Beskidte Dusin, Navarones Kanoner og Panserslaget ved Ardennerne, ligeså meget afskyr jeg dette forsøg på at efterligne disse alt andet end tidsløse film, i alt fra dialog til musik.


Sjovt har det på samme måde - med dine to sidstnævnte;-) Men er os' en WWII-nørd, mht HW:-)
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(

Skriv ny kommentar: