Til trods for at filmen endnu har den helt store lancering til gode, har meget allerede været skrevet om tolkningen af handlingen, der byder op til forskellige mulige løsninger. På mig virker “Mr. Nobody” dog mindre som en gåde, der skal løses, og mere som en forholdsvis ligefrem, men alligevel fascinerende betragtning over verdens indretning. Jeg læste engang noget om, at vi alle som børn fødes som filosoffer, men med tiden og alderen lærer at lade være med at undre sig over verdens besynderlige udformning, som ellers nok er nogle tanker værd. Trods sin gennemførte udformning tvivler jeg på, at der gemmer sig nogen synderligt dybe sandheder i filmen, men “Mr. Nobody” har bibeholdt sin begejstrede barnlige nysgerrighed, og at genopleve den er en oplevelse ud over det sædvanlige. Præcis ligesom filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 NightHawk 13 år siden

Som sædvanlig en fornøjelse at læse dine anmeldelser Benway. Keep up the good work! :)

Som jeg også oplever det, er "Mr. Nobody" først og fremmest en film hvor man, i stedet for at analysere, blot skal læne sig tilbage i sædet og så ellers bare lade sig bombardere af de mange sanseindtryk, visuelle finurligheder og radikale skift i handlingen, (som foregår ind og ud mellem drøm og virkelighed), samt spring i tidsperioder. Umiddelbart virker det hele fuldstændig forvirrende til at starte med, men bevarer man tålmodigheden vil alle disse mange stykker samlet give en oplevelse, og det er ingen underdrivelse, ud over det sædvanlige, som Benway også skriver tilsidst.

Det er ganske enkelt den bedste film omhandlende meningen med livet, og de valg vi træffer undervejs og hvilke konsekvenser de får, jeg nogensinde har set. Filmen fortæller basalt set ikke noget nyt, men det er måden historien/historierne bliver fortalt på, som gør "Mr. Nobody" til noget helt unik. Visuelt set er der i mine øjne også tale om et mesterværk her. Usandsynlig flot produceret og nærmest ubegribeligt godt redigeret fra start til slut, gør den visuelle side så imponerende flot at se på, at jeg blev helt paf.

Så kunne man måske godt tro, at skuespilspræstationerne ville komme til at lide under disse mange tryllebindende tricks, men det er på ingen måde tilfældet. Samtlige præstationer er særdeles fremragende med Diane Kruger, Sarah Polley og Jared Leto helt i verdensklasse. De to sidstnævntes scener sammen, der beskriver deres mildt sagt kaotiske parforhold, er virkelig suveræne og vil højst sandsynligt få de fleste til at knibe en tårer eller to. Har man fulgt Jared Leto siden gennembrudet i tv-serien "My So-Called Life", vil man vide at han er i besiddelse af et kæmpe talent, som han også har bevist i flere glimrende præstationer efterfølgende. "Mr. Nobody" er dog hans største udfordring og den må man sige, at han løser med stor overbevisning og sublim indlevelses-teknik.

I mine øjne er der ikke nogen tvivl om, at "Mr. Nobody" er 2010's suverænt bedste film. Har man mulighed for at ta' en tur i biografen, er det en film som man bare skal ind og se.

6/6

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#12 filmkorn.dk 13 år siden

FREMRAGENDE FILM!!!

6/6

Har selv anmeldt den på min blog.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: