Det bedste, man kan sige om “Nobels testamente”, er, at den kæmper en brav kamp. En brav kamp for at blive taget alvorligt, for at være en succesrig krydsning mellem krimi og familiedrama og for at skabe troværdige personer, som kastes ud i spændende situationer… Desværre lykkes ingen af de ting for filmmagerne, og tilbage står altså en film, der virker halvhjertet på alle leder og kanter. Til slut synes Peter Flinth også selv at have mistet interessen i sin film, og han afrunder derfor “Nobels testamente” på en fuldkommen ligegyldig facon, der meget præcist afspejler den manglende interesse, man selv har haft som tilskuer i omtrent 96 minutter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Jb-film 11 år siden

Nu har jeg ikke p.t. læst Liza Marklunds krimier – men hun forsøger nok, at føre traditionen videre fra Sjöwall og Wahlöös krimier.

Sjöwall og Wahlöö bedste filmatisering er nok Manden på taget – senere eksempler deler sikkert vandene.
Og så har opmærksomheden fået en opblomstring med filmtrilogien over Stieg Larssons bøger.

Forventer folk så for meget med svenske krimifilm?

Måske – men den smule, jeg tidligere har set af Liza Marklunds filmatiseringer, var ikke det bedste.
Helena Bergströms tolkning på rollen, var jeg ikke glad for. – Om den nye så er bedre, ved jeg ikke.

At den danske filminstruktør, Peter Flinth, ser ud til at miste grebet, er jo noget helt andet end Mænd der hader kvinder – der gjorde Niels Arden Oplev det jo godt.

Skriv ny kommentar: