At instruktøren Peter Webber formår, at få så meget ud af sin debutfilm (han har førhen kun lavet tv og dokumentarfilm) er imponerende. Man kan dog samtidig kritisere ham for, at vægte selve historien så svagt til fordel for dens grandiose billedside. Men hvilke billeder!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-rupert giles 19 år siden

Ikke for at være irriterende, men for så vidt jeg ved har Tracy Chevalier skrevet bogen og ikke manuskriptet til filmen. Sjovt nok læste jeg det samme i Berlingske Tidende, så jeg ved ikke om der er fejl i pressematerialet. Det kan selvfølgelig også være mig, der tager fejl, men Imdb er nu enig med mig.

Derudover så glæder jeg mig meget til denne film. Det er længe siden, jeg først hørte om den, så det er herligt, at den endelig har fået premiere.

God anmeldelse!
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#2 Tylerdurden 19 år siden

Så den til en speciel visning, hvor forfatteren, Tracy Chevalier, var og intoducere filmen. Den er fantastisk! Jeg har allerede købt både DVD'en og Soundtracket. Glæd jer!
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#3 filmz-Angel Eyes 19 år siden

Hmmm, jeg tror du har ret. I pressematerialet er Tracy Chevalier nævnt som manuskriptforfatter sammen med Olivia Hetreed, men ved nærmere eftersyn så er det nok sådan, at Chevalier har skrevet bogen og at Hetreed har skrevet manuskriptet der baserer sig på bogen. Ved ikke lige hvor meget Chevalier rent faktisk har været inde over manuskriptet... Tror vi vælger at rette det - tak for at du nævnte det!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#4 Tylerdurden 19 år siden

#3 Hun sagde i biografen at hun intet havde haft med manuset at gøre.
Hendes eneste grav var at det ikke blev en Hollywood produktion, fordi hun mente at det ville ødelægge filmen.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#5 filmz-joliegirl 19 år siden

Jeg synes det er en rigtig fin lille film men hel overdådig symbolik!Og den er virkelig flot! og skuespillet er helt i tp! wow!
#2 jeg ville rigtig gerne have været der men kunne desværre ikke... sagde hun ellers noget spændende? desuden har jeg da også allerede DVD'en, købte den i England i sommers ;)
Gravatar

#6 filmz-vassago 19 år siden

#4: jeg mener at hun på et andet tidspunkt har sagt at hun har rådgivet lidt - men er ikke sikker - da hun var til bogmesse i Århus.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 filmz-rupert giles 19 år siden

En fantastisk film. Meget stille og indadvendt, så den er formodentlig ikke alles kop te, men jeg nød den fuldt ud. Det er allerede blevet sagt at fotograferingen er så smuk, at man næsten ikke tror på det, men jeg var også betaget af filmens musik. Meget smukt score.

Det er da rigtigt at filmens historie er meget enkel og måske næsten fraværende, men det er nu det tætteste en filmisk oplevelse har nærmet sig oplevelsen af et smukt maleri, der åbner sig for en. Stemningen af undertrykt seksualitet og erotik hænger over det meste af filmen og den er til tider meget erotisk uden nogensinde at anvende hverken nøgenscener eller sex-scener. Det er stemningen. Nuancerne. Og så spiller Scarlett Johansson atter engang fremragende i en næsten tavs rolle. Hun er subtilt udtryksfuld og bærer filmen uden problemer.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#8 Outbound Sith 19 år siden

MINI SPOILERS!!!

Denne her film er en næsten meditativ oplevelse! Når først man har konstateret, at Scarlett ser bedre ud end måske nogensinde før (med "Angelina-trutmund" og nu nøddebrunt hår (WOW!)), så er der bare så meget mere at se på!

Hvis man som jeg er en sucker for gennemført scenografi, så SKAL man se denne film! Omtrent hver anden kamera-indstilling er et helt lille maleri i sig selv. Og selvom lys/skygge-virkningerne er utroligt smukke, så var jeg alligevel mest begejstret for de scener, der - i hvert fald tilsyneladende - kun var oplyst af naturligt lys som fakler og stearinlys. Gav mange mindelser om Kubrick's "Barry Lyndon".

Jeg må også lige nævne farverne. Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i Vermeer, men det er utvivlsomt stærkt inspireret af ham, at filmens farver er, som de er. Især står den blå farve ud fra de andre. Jeg tror aldrig, at jeg på film har set en blå farve, der var SÅ blå! Det ser virkelig fantastisk ud! Der har sikkert været en ordentlig omgang "digital grading" inde over, men når bare den teknologi bliver brugt intelligent, så får de ingen problemer emd mig...

Sidst, men ikke mindst, er der musikken, som vel egentlig er meget enkel, men brugen af forskellige instrumenter til at spille stort set det samme stykke musik fungerer virkeligt godt. Helt John Williams-agtigt, måske endda bedre...

PS: Sjældent har jeg set en film, der var så sensuel med kun et minimum af fysisk kontakt mellem personerne!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#9 Tylerdurden 19 år siden

# 8. Jeg havde det på præcis samme måde.
Som en lille side note, hvis du tænker på at anskaffe dig musikken så koster den kun 110,- på axelmusic. :-)
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?

Skriv ny kommentar: