Oliver Stones “Platoon” har ikke mistet en døjt af sin slagkraft siden premieren for 25 år siden. Dét er den gode nyhed. Den dårlige nyhed er, at den skelsættende krigsfilms portræt af de afskyeligheder, vi mennesker begår mod hinanden, ikke er blevet mindre aktuelt. Enhver krigsliderlig kraftidiot på planeten bør se den. “Platoon” er blevet udgivet flere gange på dvd, men fans bør afgjort investere i filmen endnu en gang for at opleve den i HD, og hvis du aldrig har set “Platoon”, bør du øjeblikkeligt købe skiven. Selv hvis du ikke er en krigsliderlig kraftidiot.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 The-new-meister 12 år siden

Love that movie:) absolut en fed krigs film !

6/6
Gravatar

#2 MMB 12 år siden

Platoon er bestemt en rigtig god film, hvor man underholdes og forbløffes hele vejen. Men et mesterværk mener jeg bestemt ikke det er.

8/10
Gravatar

#3 Babo Rises 12 år siden

Fantastisk film og Berengers livsrolle og den eneste store. 9/10
Gravatar

#4 IK 12 år siden

Babo Rises (3) skrev:
Fantastisk film og Berengers livsrolle og den eneste store. 9/10


Du glemmer vist Sniper fra 1993. ;) Klassisk 90'er action!
Gravatar

#5 psmadsen 12 år siden

""Wall Street: Money Never Sleeps" var en hæderlig fortsættelse"

En god kandidat til 2010's værste film
Gravatar

#6 Bruce 12 år siden

[url= Gen. James Longstreet[/url]. Epic Berenger.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7 filmkorn.dk 12 år siden

Så er den bestilt. Er 37 og har aldrig set den. Pinligt!

Også lige modtaget Apocalypse Now 3-disc blu-ray.

Vietnam here I come!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#8 filmkorn.dk 12 år siden

#5

Den har godt nok delt vandene. Jeg tror det handler om forventninger. Synes den var top underholdende og havde masser at sige om vores samtid og den uhyggelige retning vi bevæger os i.

Someone reminded me I once said "Greed is good". Now it seems it's legal. Because everyone is drinking the same Kool Aid.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#9 cnr 12 år siden

Finder nogle af Johan's bemærkninger lidt morsom i betragtning af hvor mange gange vi har diskuteret Platoon vs Full Metal Jacket når jeg har været udsendt (UNPROFOR 6, UNPREDEP 2 og Irak 5), men lad mig da give bolden op til diskution her også, har som sagt haft nogle fede diskutioner om emnet med svendene :-)

Har altid syntes Platoon var den bedste film, fordi den netop prøver at skildre hvad der foregår, uden at hænge det op på noget budskab. Det skal du som publikum selv danne dig. Full Metal Jacket falder IMO på at den bevidst går efter at være en antikrigsfilm. Alt ære og respekt for det, men jeg syntes netop det svækker filmens effekt, at man fornemmer det er et politisk partsindlæg. FMJ havde været bedre, hvis den havde ligget sig tættere op af bogen (The Shorttimers)
Gravatar

#10 filmkorn.dk 12 år siden

#9

Hvad så med Apocalypse Now?
Den er af mange Vietnam-veteraner blevet kaldt den mest rammende Vietnam-film af alle.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: