Miyazaki må efterhånden siges at være kommet i fint selskab blandt filmkunstens store mestre. Med et samlet anmelderkorps i ryggen tordner han frem med sine flotte og originale film, som ofte er både kunstneriske og økonomiske succeser. Men man kan ikke ramme plet hver gang, og “Porco Rosso” er bestemt ikke en af instruktørens bedste. At lyd, billede og ekstramateriale heller ikke er i top, placerer ikke ligefrem denne skive øverst på ønskesedlen. Men er man Miyazaki-fan, skal man jo nødigt have et hul i samlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 LasseUk 14 år siden

Udmærket anmeldelse, men jeg må indrømme at jeg er meget uenig. Filmen hænger for mit vedkommende ualmindelig godt sammen, er ikke så lang og har et bedre flow end andre af Myiazakis film, som f.eks. Det levende slot, eller Castle in the Sky.

Filmen er overordentlig underholdende og som anmelderen kommenterer mere voksen end andre af Myiazakis film, og efterlader mere stof op til den enkelte selv at tage stilling til, hvilket er et forfriskende pust og fordi man ikke nødvendigvis kan sætte Porco Rosso i noget synderligt filosofisk eller religiøst relief ligesom med The Matrix bliver ens fortolkning helt sin egen. Så jeg synes måske lige det er groft nok "kun" at give filmen en middelkarakter, for det er efter min mening én af Myiazakis aller bedste film.

5/6
"At last we meet for the first time, for the last time"
Gravatar

#2 Outbound Sith 14 år siden

Word!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 Morpheus 14 år siden

God anmeldelse.

Glæder mig til at få set filmen, skal lige over juleræset. Arbejder for meget og er derfor for træt, til at kunne se en film på japansk og holde interessen hele vejen igennem.
Gravatar

#4 Skeloboy 14 år siden

Den har bestemt sine svagheder, men jeg vil give den en 4/6

Kiki's Delivering Service, 4/6
Porco Rosso, 4/6
Howl's Moving Castle, 4½/6
Nausicaa Of Valley Of The Wind, 4½/6
My Neighbor Totoro, 5/6
Princess Mononoke, 5/6
Spirited Away, 6/6

Sådan ville jeg nok rangere hans film
Gravatar

#5 PredatorX 14 år siden

Jeg synes Porco Rosso vinder rigtig meget ved gensyn.

Kiki's Delivering Service, 2/6
Porco Rosso, 5/6
Howl's Moving Castle, 4/6
Nausicaa Of Valley Of The Wind, 6/6
My Neighbor Totoro, 3/6
Princess Mononoke, 6/6
Spirited Away, 5/6
Ponyo, 2/6
Castle in the Sky, 4½/6
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#6 filmz-Bruce 14 år siden

Powerpoint
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 LasseUk 14 år siden

Princess Mononoke 6/6
My Neighbour Totoro 5/6
Porco Rosso 5/6
Spirited Away 5/6
Nausicaa of the Valley of the Wind 4/6
Castle in the Sky 4/6
Howl's Moving Castle 3½/6
Kiki's Delivery Service 3/6

Sådan ville min rangliste se ud. Har ikke set Ponyo endnu...
"At last we meet for the first time, for the last time"

Skriv ny kommentar: