“Prinsesse Mononoke” har tidligere kunnet anskaffes på dvd fra udlandet, men at se den på det store lærred, hvor dens fabelagtige tegninger for alvor kan komme til sin ret, er ikke desto mindre en overvældende oplevelse. Den danske distributør Camera Film har valgt ikke at lave dansk tale til filmen, formodentlig fordi dens indimellem ganske voldsomme og komplekse natur alligevel ville skræmme de mindste, og medierådet har da også vurderet den til 11 år. Det er måske godt det samme, for det er fristende at tro, at værket muligvis fungerer bedre på japansk, hvor den fremmedartede natur bliver en del af ens fascination. Det er et fantastisk, medrivende og rørende eventyr, der udspiller sig her – fuldt ud på niveau med klassikere som “Pinocchio”, “Snehvide og syv små dværge” og Miyazakis egen “Chihiro og heksene”. Ligesom Ashitakas forgiftning sniger filmen sig i blodet og overdøver sanserne, men i modsætning til hans besættelse er det bestemt ikke en forbandelse, man nogensinde ønsker at blive kureret for.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lord Beef Jerky 13 år siden

Helt enig med topkarakteren og udtalelserne... dette er den bedste animerede film jeg har set til dato, og elsker også at Pinocchio blev nævnt i anmeldelsen, da jeg anser den som værende den bedste Disney-film til dato. Kan ikke anbefales nok! 6/6
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2 Skeloboy 13 år siden

Ligger på 9/10, men er ellers helt enig med anmeldelsen. Miyazaki er genial til at skabe verdener, hvor man bare er fascineret. Synes Chihiro og Heksene er den absolut bedste af hans film, og Grave of the Fireflies er den absolut bedste animationsfilm(ikke Miyazaki, men dog Ghibli)

Min Nabo Totoro(9/10) og Nausicaa, Valley of the Wind(8/10) skal helt sikkert også fremhæves, mens Laputa, Castle in the Sky(7/10), Howls Moving Castle(7/10) helt sikkert også kan købes, men de er lige en anelse for rodet. Kiki's Delivery Service(6/10) og Porco Rosso(6/10) er også ganske fornøjelige, men ikke helt på niveau med de andre.

Og fordi Ponyo on the Cliff er den eneste film, jeg mangler i Studio Ghibli Collection, har jeg lige bestilt den...:)
Gravatar

#3 duuk74 13 år siden

Jeg har den også sat til 10/10.
Vidst på tide snart at se den igen :)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#4 tiany 13 år siden

En fantastisk film og jeg glæder mig til at vi forhåbentlig snart får den på dvd med danske undertekster.
Valar morghulis
Gravatar

#5 PJP 13 år siden

sådan benway ! :D så den til Buster Festivalen for nogle måneder siden og havde aldrig set den før og vidste ik li helt hvad jeg gik indtil udover det var anime (som jeg elsker) og forsatan det er bare en fed film :D
Gravatar

#6 sluppermand 13 år siden

Helt enig i anmeldelsen. En tryllebindende og episk tegnefilm. Dette er Miyazakis hovedværk.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#7 neran 13 år siden

Jeg har set den flere gange på dvd end man sådan lige umiddelbart kan tælle til, og jeg glæder mig ubeskriveligt meget til at se den i Øst for Paradis på lørdag. Kan kun se mig enig med de andre; det er intet mindre end en fantastisk film!
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#8 Nukleon 13 år siden

Ærgerligt med den begrænsede release, men man kan vel ikke regne med meget når det gælder en 13 år gammel film på japansk.
Gravatar

#9 Coffey Mug 13 år siden

Jeg har lige bestilt hele Ghibli-samlingen glæder mig allerede!

Tak til Benway for at for en fed anmeldelse og at minde mig om de fedeste tegnefilm der findes :D
Gravatar

#10 Morpheus 13 år siden

Kan ikke være andet end enig i anmeldelsen. Filmen er magisk og så fyldt med sjæl, at amerikanske animerede/tegnede film nærmest ikke kan følge med. En af Miyazaki og Ghiblis klart bedste, sammen med Chihiro og Heksene.
Så faktisk filmen på engelsk første gang, hvor den også er rigtig rigtig god og Billi Bob Thornton leverer en rigtig god stemme til en af karaktererne.

Nu vi snakker om andre stemmer er Preben Christensen intet mindre end genial som Calcifer i Howls Moving Castle!

Nu venter jeg bare i spænding på om de ikke snart kommer på dansk bluray! Der skal være danske stemmer, de små man får engang skal helt sikkert vokse op med de film.

Skriv ny kommentar: