Der er ganske vist hverken noget nyt eller revolutionerende i filmen, men deri ligger også dens charme, og det er forfriskende atter at opleve en tegnefilm, der ikke forsøger på at underholde ved at overvælde en med visuelle indtryk. Samtidig er den fortællermæssigt tilbageholdende med sine virkemidler. Følgesvendene er sjove, men ikke påtrængende, og Tianas sociale lave status og mørke hudfarve ligger og lurer i baggrunden, men berøres kun indirekte, uden at emnet bliver presset ned i halsen på tilskuerne.

Til trods for det udebliver de helt store magiske øjeblikke, og filmens sidste halve time kan ikke helt leve op til, hvad der har udspillet sig. Indtil da er den imidlertid fyldt med herlige øjeblikke, og selvom den ikke helt kan nå de allerhøjeste stjerner på eventyrhimlen, så rækker den dog efter dem med en overbevisning og hjertelighed, man ikke har set fra Disneys hånd i meget, meget lang tid. Der er heldigvis stadig lidt magi tilbage i tryllestaven.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 moulder666 14 år siden

Interessant anmeldelse. Da Disney for en håndfuld år siden kom med kommentaren om, at de ville holde op med at lave efterfølgere og vende tilbage til deres rødder, var min eneste kommentar "Det tror jeg på, når jeg ser det!"

Jeg er imponeret, hvis de rent faktisk holder det...
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#2 Collateral 14 år siden

Hvor kunne det være glædeligt, hvis dette bliver den første i en ny række af "disney klassikere."
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#3 filmz-Narniabæver 14 år siden

Det ville være sjovt, hvis at Kjeld Nørgård eller Troels Trier lægger stemme til Prince Naveen, Debbie Cameron som Odie og Sofie Lassen Khalke som Tiana.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#4 Muldgraver 14 år siden

Synes nu nok anmeldelsen bærer præg af nostalgiøs overbærenhed, og synes at tillade Disney at hyppe de gamle kartofler lidt mere end de burde have lov til. Historiemæssigt har Disney næsten altid (jeg synes at kunne huske størrelser som har givet mig en vis overbærende holdning overfor al deres skrammel, men jeg kan ikke huske hvilke(n) film det er) misbrugt en fantastisk historie, og ladet (nåjo, Pinocchio, æselforvandlingen... gys) dramaet miste sin storhed i for let en krise. Det værste eksempel (jeg kan komme på er nok Klokkeren fra Notre Dame, som ellers er en fantastisk tragedie). Børnevenlighed synes jeg ikke er en gyldig undskyldning, tværtimod. Hvorfor laver D. ikke en tegnefilm over den jazzglade alligator i stedet? Bikaraktererne er som regel de mest interessante i forhold til de flade hovedpersoner.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#5 wiseguy 14 år siden

Velskrevet anmeldelse. Langt hen af vejen er jeg ganske enig med Benway. Det er helt klart tilbage til det traditionelle Disney, som vi kendte før Pixar. Jeg havde mine to "store" unger på henholdsvis 6½ og 5½ år med og de var også ganske godt underholdt uden dog på nogen måde at have hænderne helt oppe over hovedet. Jeg har det på samme måde. Jeg synes det er dejligt at den "gamle" stil får lov at leve videre. Til gengæld har jeg ikke savnet de hersens kunstnerisk tegnede musikalske indslag, som jo er et af Disneys "gamle" faste indslag. Musikken er fin, men jeg småkeder mig som regel altid under al deres kransekage fis, om jeg så må sige. Det gjorde jeg også i dag.

Når vi snakker Oscar, vil jeg dog sige, at "Prinsessen og Frøen" ikke når "Up" til sokkeholderne. Hvis "Up" ikke får animationsprisen bliver jeg meget overrasket.

På en skala med "hele" karakterer: 4/6
Ellers vil jeg sige: 3,5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#6 filmz-Narniabæver 14 år siden

Den bredmundede frø får 9/10

Jeg må håbe at "The Secret of Kells" vinder i stedet.
Chip: Rescue Rangers, away!

Skriv ny kommentar: