I rollen som Malik er den unge Tahar Rahim rent ud sagt forbløffende og tager overbevisende rejsen fra kuet og indadvendt til stilfærdigt observerende og omsider til en lederskikkelse. Fremragende som aldrende gangster er også Niels Arestrup, hvis fascinerende ansigt af hærdede rynker udgør en slags maske af afsky, der hurtigt viser sig at dække over en gammel mand, der i sidste ende blot er rædselsslagen ved tanken om at dø alene i fængslet.

Med sine 149 minutter er “Profeten” en lang film, men tiden synes at forsvinde som dug for solen, mens den brutale handling udspiller sig, og man sidder opslugt tilbage i sædet overvældet af en film, der til forveksling ligner en nyklassiker inden for genren. Den anvender mange af de velkendte elementer, vi egentlig burde være lede og trætte af for længst, men i stedet for at kede genfinder den vores fascination af dem og illustrerer, hvor fremragende en filmkulisse et fængsel kan være. De bliver ikke blot steder til indespærring, men også de støbeforme, hvori genskabelse er mulig, og hvor små ubetydelige bøller kan lære noget om virkelig magt. Vi er ganske vist kun nær afslutningen af februar, men dette må med al tydelighed allerede siges at være en af årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 jessup 14 år siden

Den skal selvfølgelig ses - det bliver nok mellem den og Det Hvide bånd til Oscars.
This is just until June
Gravatar

#2 filmz-jonasgr 14 år siden

Der er godt nok nogle gode film i blandt de bedste nominerede for bedste udenlandske film. Ajami skulle også være ret god.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3 jessup 14 år siden

Den
This is just until June
Gravatar

#4 jessup 14 år siden

Denm
This is just until June
Gravatar

#5 jessup 14 år siden

Den
This is just until June
Gravatar

#6 jessup 14 år siden

Den skal selvfølgelig ses - har set frem til den og anmeldelsen trækker ikke fra i forventning.
This is just until June
Gravatar

#7 jessup 14 år siden

Som det kan ses er der gået lidt ged i min postering, men jeg kan stå inde for alt hvad jeg har skrevet:)
This is just until June
Gravatar

#8 duuk74 14 år siden

Jeg vil give den 8/10
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#9 moulder666 14 år siden

#3-7 Enig! ;-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#10 filmz-Bruce 14 år siden

Enig i anmeldelsen. Suveræn film og skuespilspræstation, en kombi man lige skal have lov og fundere over. Jeg har ikke set Das Weisse Band eller The Secret in Their Eyes endnu, men det ser ud til, at de udenlandske film i år, når højder, som de engelsktalende må drømme om.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: