Det er besynderligt at man, i en film hvor hovedpersonen er blind, ikke formår at få nogle mere interessante scener ud af det faktum, og i det hele taget kan man med god ret kritisere filmen for at være for forsigtig. Den tager ikke chancer nok. Den tør ikke rigtig give sig i kast med de konflikter den antyder.

Til gengæld er miljøbeskrivelserne, særligt i starten af “Ray”, meget overbevisende og filmen giver et vældig godt tidsbillede. Den er ligeledes ganske underholdende. “Ray” er ikke noget mesterværk, men den er værd at se for sine skuespilpræstationerne, for musikken og for at få et indtryk af hvem Ray Charles var og hvor stor en betydning han fik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Toranaga 19 år siden

En overraskende god film. Bestemt mere oscar-værdig end både Million Dollar Baby og The Aviator.
Gravatar

#2 pulse83 19 år siden

#1 Helt enig. Fremragende film! Foxx er fantastisk og jeg kedede mig ikke et eneste sekund da jeg så den. Min personlige oscar-favorit. Jeg har dog ikke set The Aviator endnu. 6/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

Meget enig med anmelderen, 4/6 og Foxx er blændende i rollen. Mere sammenhængende og interessant end Aviator, men for mig går Million Dollar Baby sejrrigt ud af dysten. Men tror stadig Sideways er den bedste af de nominerede.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 filmz-babyboy 19 år siden

bruce, du har ingen forståelse for hvad en god film er. Hvis du giver denne her 4/6 og stadigvæk synes den er bedre end The Aviator kender du altså ikke definationen af en god film.
Gravatar

#5 ks 19 år siden

Fantastisk film, en af de bedste oplevelse jeg har haft med en film fra 2004. Min Oscar favorit, selvom jeg nok må være realistisk og erkende, at den ikke vinder.

#4 - Sikke noget lort. Regel nr. 1 herinde, smag er subjektivt.
Gravatar

#6 filmz-babyboy 19 år siden

Du er en lort!
Gravatar

#7 Herrguth 19 år siden

Hmmm, kunne babyboy mon være Thomasb84 i ny forklædning? - Bare et gæt...
Gravatar

#8 filmz-babyboy 19 år siden

Nej, men det kunne måske være dig. Grunden til jeg sagde han var en lort var fordi han begynder med at kritisere min mening.
Gravatar

#9 filmz-vassago 19 år siden

Jeg var lidt skuffet over filmen, vil så meget, men kommer ikke rigtig noget vegne. Der er så mange store problemstilliger som den slet ikke tør tage ordentligt fat på - for han er jo lidt for legendarisk til at man tør stille de helt store spørgsmål. Synes også at den er lidt for lang - der kunne nemt have været skåret en halv time af den.

Synes aldrig at han fremstår helt usympatisk, det end ikke selv om han er både utro, på coke, et svin overfor sine ansatte og super konflikt-sky. Det er lidt synd. Manden var ikke nogen engel - et geni uden tvivl. Men der bliver taget for meget på ham med fløjlshandsker, det bliver for glansbillede-agtigt.

Jeg ville hellere have set en film om THE MAN, the one and only - Ray Charles, hans liv, hans følelser - hvorfor han var som han var. Ikke en film om hvor stort et geni han var, og hvor fed hans musik er - det ved jeg allerede.

Der var en scene der faldt helt igennem: Scenen hvor Ray Charles 'kommer' tilbage til hans barndom, hvor han møder hans mor og afdøde lillebror - hvor han får at vide at det ikke er hans skyld. Der går der for meget glamour-serie og hollywood i den.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#10 filmz-principia 19 år siden

#8 Netop fordi du kritiserer bruce's mening!
Whoever saves one life, saves the world entire... (Schindler's List)
---------------
DVD: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/principia

Skriv ny kommentar: