Der er generelt gode præstationer hele vejen rundt, og netop skuespillerne, samt Schmids æstetiske askese, der holder sig til håndholdt realisme uden at gøre opmærksom på sig selv, er med til at hive tilskueren ind i historien og tage part i diskussionen om tro kontra videnskab. Et menneskeligt drama, om end småt, der ikke kun taler til intellektet men bestemt også til følelserne. Og er det ikke der, vi finder Gud, når alt kommer til alt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 17 år siden

Fin anmeldelse. Tysk film har vist gode takter de seneste par år. Das Leben der Anderen var fremragende. Har også hørt godt om Knallhart. Håber at produktionen af gode film bliver holdt oppe, så vi kan få flere tyske filmoplevelser som er på højde med Der Untergang og Das Leben der Anderen.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 The Insider 17 år siden

Fik denne på dvd fra amazon.de for et lille stykke tid siden, men har endnu ikke set den. Glæder mig.
War. War never changes.
Gravatar

#3 myshkin 17 år siden

Den skal helt klart ses. Tak for en god anmeldelse.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#4 Riqon 17 år siden

Et menneskeligt drama, om end småt, der ikke kun taler til intellektet men bestemt også til følelserne. Og er det ikke der, vi finder Gud, når alt kommer til alt?


Hmm, vel ikke nødvendigvis. :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#5 king b 17 år siden

Dette er en fremragende film. Superintens.

Denne anmeldelse er da også nærmest skrevet til fem stjerner - der er ikke meget negativt til at få den "ned" på 4?

Filmen overgår klart "De Andres Liv", som ganske vist er en god film, men ikke helt har fortjent de overskruede superlativer, den har fået med på vejen.

Se den.
Gravatar

#6 dolphinfriendly 17 år siden

#5 "De Andres Liv" har fortjent enhver positiv omtale og "den europæiske Oscar", filmen for nyligt fik. :)

Jeg glæder mig til at se "Requiem" - det er en fornøjelse at den status tysk film efterhånden har kæmpet sig tilbage til.

Gravatar

#7 Benway 17 år siden

#6 Enig.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 The Insider 17 år siden

Jeg syntes nu heller ikke "De andres liv" var så fantastisk igen. Der var lidt for mange slutninger, som forhindrede filmen i at opnå det bedst mulige emotionelle punch, og jeg havde ét stort problem med Ulrich Mühes karakterudvikling. Men fantastisk skuespil over hele linien og meget fascinerende og underholdende.
War. War never changes.
Gravatar

#9 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Jeg var væsentlig mere grebet af De Andres Liv end af Requiem - det er overhoved ikke en dårlig film, men den rørte mig bare ikke nært så meget emotionelt, som De Andres Liv gjorde. Måske skyldes det den kvælende realisme og de brune 70'ere? ;) Men en film kan dog sagten være til 4/6 uden at der nødvendigvis skal være en tredjedel dårligdomme i den :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#10 jessup 17 år siden

#8 er enig i karakterudviklingen - lidt for "pludseligt", revolutionær udvikling - men filmen er stadig bedre end de meste jeg har været vidne til i år. Dertil er den også en anelse for velpoleret til min smag som dog gør den mere samtidsrelevant hensides Stasi samfundet i filmen. Men det er en film der er lavet til et stort publikum og er derfor ikke specielt partikulær i beskrivelsen af det gamle østtyskland.
This is just until June

Skriv ny kommentar: