Filmens største problem er som nævnt det, at der er for mange historier. Historien om epidemien overskygger i al for høj grad, det der er spændende ved en action-adventurefilm som denne – nemlig skattejagten. Den kommer aldrig ud af periferien, og man sidder måske i stedet og bliver irriteret over at filmen skal være så politisk, og det hele skal handle om hvordan Afrika udnyttes af slemme mænd med mange penge. Det er synd at den spændende grundfortælling smides ud på sidesporet, og man i stedet trækkes gennem så mange ligegyldigheder. For historien er da selvfølgelig helt igennem tåbelig, men det er der jo ikke nogen grund til at minde tilskueren ekstra meget om, ved at fodre dem med usandsynligheder og plothuller.

Under alle omstændigheder er Sahara trods sine mangler en ganske udmærket film i sin kategori. For holder man af adventurefilm kan man kun glæde sig over at genren er ved at live lidt op igen med denne film og “National Treasure” tidligere på året. Senere kan vi jo glæde os til Indiana Jones nummer fire, hvis den nogensinde bliver til noget. Imens er “Sahara” slet ikke en dårlig film at fordrive ventetiden med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-d4||3 18 år siden

Siger bare Penelope Cruz........... :D
Gravatar

#2 filmz-thomas _h 18 år siden

så den til premiere surprise for laaaaaaaaaang tid siden efterhånden. Meget underholdende, men lidt svag... 3/6 er en fair rating IMO
Gravatar

#3 filmz-christ 18 år siden

#1 Du mener vel; bar Penelope Cruz, hehe ;)
Gravatar

#4 filmz-danjou 18 år siden

Ja det er klart en god omgang underholdning, som man ikke skal tænke for længe over.
God anmeldelse.
Gravatar

#5 origin 18 år siden

der er hvad? et par år til Indy 4 udkommer.. man skal satme se sahara mange gange hvis man fordrive ventetiden med den :P :))
Try sticking your head up your ass.. See if it fits
Gravatar

#6 armadillo 18 år siden

Jeg synes slet ikke den formåede at fænge på nogle fronter :(. Handlingen og skuespillet er utrolig svagt. Langt fra den Indy-klon flere har hypet den som værende. Ender som lidt middelmåddigt ramasjang uden sjæl og gejst. Penelope spiller uden tvivl en af sine dårligste roller, men hvad, hun er trods alt stadig øjeguf ;)
Gravatar

#7 filmz-yoshimura 18 år siden

Den absolut eneste formildende omstændighed ved denne film er Steve Zahn, der formår at trække min vurdering op på 2/6.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#8 filmz-jakob.joergensen 18 år siden

Filmen hænger ikke sammen. Ikke at historien ikke gør det, men ... det er som om, at spin-off historien faktisk fylder meget mere end 'jagten på guldet'. Spin-off historien er faktisk også bedre end guld historien. Action scener er underligt og ofte utroværdigt klattet ind i filmen.

Musikken er til tider skrækkelig - enkelte gange kommer ærke amerikansk rock ind når heltene synes at klare skærene... det river i hjeret at se så smukke billeder i en så smuk kultur blive så meget møget til.
Skuespillet som skuespillet er i en sådanne film - og skurken gør et ... iorden stykke skurke arbejde.

SAHARA kan max få 2 film ruller af mig...

Anticlockwise

Peace, love and Miss Kittin
Gravatar

#9 lyspunkt 18 år siden

Jeg kan kun tilslutte mig det skuffede publikum. I sådanne tilfælde bliver jeg bare mere ked af det end egentligt skuffet, da jeg ikke tror at der bliver skudt en stor stak dollaser af bare for at lave en dårlig film.
Jeg vil til dels skyde skylden på den overdrevne brug af "testpublikum" der får de fleste filmskabere til at sigte efter den største fælllesnævner, for at tilfredsstille flest muligt. Det gør således de fleste film utroligt ens, da man næsten kan sidde med stopur og forudsige hvornår det næste actionbrag skal komme. Tager man de seneste års helte-film: X-men, Spiderman, Van Helsing, Extraordinary Gentlemen, er de stort set ens. Det samme med storfilm: SW I-III & WotW.

En sørgelig udvikling.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#10 filmz-grissom 18 år siden

En udmærket film, hvor man kunne læne sig godt tilbage i det røde sæde og tag den helt med ro, uden at tænke for meget på handlingen og bare se en god omgang ørken* film...

4 ud af 6

* ørken = Penélope Cruz

Skriv ny kommentar: