“Science of Sleep” er tilsynelydende – på papiret i hvert fald – den rutineprægede, banale præstation, men vinder bestemt ved nærmere gennemsyn. Legen med filmen som medium gør denne udgivelse til en af årets bedste. Det kreative har med legebarnet Gondry sat sig i førersædet i denne uforlignelige perle, der kan og bør ses igen og igen for sine fantasifulde kreationer og sit fabelagtige univers. Det er til gengæld lidt ærgeligt, at billede, lyd og ikke mindst ekstramateriale ikke kan følge med filmens høje tempo.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-gofferoffer 16 år siden

Jeg var overordentlig skuffet over denne film, som har en fantastisk flot og unik visuel stil, men ingen videre substans. Og dog lader det til, at der er blevet lagt en hel del overvejelse i hver eneste scene, men jeg havde intet ønske om at gense filmen for at undersøge dette, fordi jeg brød mig slet ikke om en eneste person i hele filmen. Og det ødelagde faktisk stort set det hele. Og filmens slutning gjorde mig ikke i bedre humør.

2½ / 6

Så hellere et gensyn med Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#2 dolphinfriendly 16 år siden

Jeg må desværre give dig ret - persongalleriet fandt jeg direkte irriterende, det er dog ikke det der gør mig mest på. Filmen emmer af en naiv og pattet atmosfære, der mest af alt på mig virkede som en sjælig degration fremfor en eyeopener for ens indre barn og kreativitet. Rent visuelt er der flere rigtigt fine elementer, men alt for få virkemidler til at det gør en forskel for en banal og jævn fortælling. Alt er ikke acceptabelt, blot fordi det er en artfilm.

Også 2,5/6 herfra.

Gravatar

#3 chandler75 16 år siden

Ikke 100 % vellykket film, men de ting, der fungerer, fungerer rigtig godt, som portrættet af den svære kærlighed og lortejobbet. Der hvor jeg står lidt af, er i sidste del hvor virkelighed og drømmeverden blandes lidt for meget sammen - jeg havde hellere set en mere konventionel fortælling, hvor Stéphanie i højere grad holdes uden for Stéphanes drømmeverden. Det med, at Stéphane altid har haft svært ved at skelne drøm fra virkelighed er en fin idé med masser af potentiale, men det kammer desværre lidt over for Michel Gondry, som insisterer på at lave filmen mere surrealistisk, end den burde have været.

Dog er filmen værd at se (og gense) blot pga. Alain Chabats portræt af den lumre franskmand Guy, som stjæler de fleste scener han er med i :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: