“Skjult” er uden tvivl en af sidste års bedste franske filmudgivelser. Michael Hanekes seneste og i øvrigt også bredeste væk nærmer sig et mesterværkskandidatur med syvmileskridt. Og det er kun enkelte fodfejl, der afholder “Skjult” derfra. Det til trods kunne den tekniske side godt have rummet flere spidsfindigheder og være bedre gennemarbejdet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-shenoy 17 år siden

Den her anmeldelse og andre taler virkelig varmt for denne udgivelse, så jeg har lige bestilt den. Glæder mig sgu til at se den :D
Gravatar

#2 Benway 17 år siden

#1 Det kan du roligt gøre. Den er IMO en af sidste års bedste film, der hjemsøger en længe efter. Jeg har ikke fået anskaffet den på dvd endnu, men det skal jeg helt sikkert. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3 MTK 17 år siden

En af fransk films moderne klassikere, kan varmt anbefales.
Gravatar

#4 dolphinfriendly 17 år siden

Fremragende film - klart blandt sidste års top ti.

Gravatar

#5 jessup 17 år siden

Jeg er uforstående overfor hvorfor Majid, sønnen Algier ikke er nævnt - netop i en anmeldelse hvor der er lagt så meget vægt på analyse synes dette mærkeligt. Respekt for at der bliver lagt vægt på mediedelen af filmen og en anmeldelse kan selvfølgelig ikke være 12 sider, men her synes jeg dog det er et mærkeligt sted at skære. Anmeldelsen fungere bedst i tillæg til bio anmeldelsen og den er måske også tænkt sådan.

Taktseringen er der ikke noget at udsætte på - 5/6 - 6/6(for mit vedkommende).
This is just until June
Gravatar

#6 filmz-jonasgr 17 år siden

Helt klart en fremragende film. Haneke gør det igen. Han har en tendens til at lave nogle film, som man ikke bare lige glemmer.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#7 pulse83 17 år siden

Virkelig speciel filmoplevelse. Både fantastisk skuffende og fantastisk fantastisk.

Set i bakspejlet skulle jeg have læst anmeldelser af filmen, før jeg så den. Haneke, hvis film jeg ikke har set før, fik lokket mig med på en typisk "whodunit" thriller, og nej, hvor var jeg skuffet minutterne efter rulleteksterne løb over skærmen. Filmen fungerer fortræffeligt som ordinær spænding. Stemningsfuld og fyldt med spørgsmål. Desværre uden svar. Er man forberedt på sådan en type film, er jeg sikker på at der gemmer sig et lille mesterværk i "Caché". Den skal helt sikkert ses to gange. 2/6 og 5/6 ;)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#8 Benway 17 år siden

#7

Uden at sige for meget, har du så kigget godt efter på det sidste billede?

Der forgår noget som det er nemt at overse. Der mødes to personer, som ikke burde kende hinanden. Det svarer ikke på alt, men det giver måske et fingerpeg om, i hvordan tingene hænger sammen...
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 pulse83 17 år siden

#8
Ja, jeg lagde godt mærke til de to personer i slut-scenen, men det løser ikke meget...det stiller blot endnu flere spørgsmål. For mit vedkommende ihvertfald. :/

Selve slutscenen er jo sat op, som om at der er nogen der optager dem på video. Sådan opfatter jeg det ihvertfald. Og er det det, er man stadigvæk mere eller mindre på bar bund. Det kan jo også være at de bare går i samme skole, og tilfældigvis snakker sammen.

Det ville iøvrigt være herligt med en alternativ slutning som ekstra-materiale på DVD'en, bare for at få stillet sin Hollywood-ending sult. Jeg er dog sikker på at det ville ødelægge filmen ganske betragteligt. :)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#10 Benway 17 år siden

#9
Jeg indrømmer at det svarer ikke helt på spørgsmålene. Det skulle eftersigende findes et lydspor med hvad de to siger til hinanden, men Haneke besluttede sig for ikke at bruge det, og i stedet efterlade tingene i det uvisse. Umiddelbart så opfatter jeg det på den måde at det er de to der sammen står bag sagen, men det efterlader selvfølgelig spørgsmålet om hvorfor deres søn går med til det.

Endnu værre er det at på nogle at optagelserne er Georges så tæt på, at han ikke burde kunne undgå at se kameraet. Måske er der slet ingen der filmer?

Ellers er jeg nok tilbøjelig til at opfatte filmen som en ligning over vestens dårlige samvittighed repræsenteret gennem Georges. Haneke har udtalt at hans handlemåde er den typisk vestlige måde at reagere på: Han tager en sovepille og går i seng. :)

Under alle omstændigheder er det en film der giver flere spørgsmål end den svarer på, men det er måske også derfor jeg synes den er så sært fascinerende.

"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: