Uden at afsløre noget om slutningen skal det siges at den først virker som et for stort og åbent spørgsmålstegn, til at filmen føles rigtigt afsluttet. Men når man samler trådene så hænger den ikke rigtigt sammen alligevel – og er heller ikke særlig åben. Som en af filmens figur siger: ”There is no answers. Only choices”, men på trods af dette slutter filmen alligevel med et “tydeligt” svar. Men selvom slutningen forsøger at finde sin egen logik, bliver slutningen desværre filmens svaghed.

Steven Soderberghs version vil forhåbentlig med tiden opnå større respekt end den har på nuværende tidspunkt da den, på trods af afvigelsen fra det oprindelig forlæg, er i stand til at skabe tankevækkende debat, som indtil videre kun har udstrakt sig til fornærmelser.

“Solaris” tager sin tid – som vil virke søvndyssende på nogle – men er man til en omgang anderledes mainstream er filmen et interessant tilbud. Hvis man i øvrigt finder filmen, eller nærmere dens ideer interessante, kan det på det kraftigste anbefales at anskaffe sig en kopi af bogen – som giver et større indblik i universet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 KEiZ 20 år siden

Jeg havde håbet dette havde været en 5-6 stjernet omgang ved egentligt ikke hvorfor men har glædet mig til denne film i jeg ved ikke hvor længe, men da den floppede i usa, tænkte jeg bare at det var de dumme amerikanere der ikke fatter en skid :), ikke at den får udelukkende dårlige anmeldelser, der er bare flere af mine bange anelser der bekræftes i anmeldelsen :(
Men endnu en gang tak for en god andmeldelse, og så må jeg nok afsted i biffen alligvel...:)
What are your names, Neil and Bob, or is that like what you do?
Gravatar

#2 Zaphix 20 år siden

Jeg må indrømme at da jeg så den første gang (ikke herhjemme) Tænkte jeg (hvad sker der?) Havde ikke andre forventninger end en Scifi film (der falder den virkelig igennem).
Besluttede mig alligevel for at se den en gang til, denne gang var den faktisk rigtig god. En meget filosofisk og stort tænkende film. Jeg kan kun give den mine anbefalinger, men forvent ikke at skulle se en scifi (på den anden side er det jo hvad det er). Men det er nok en af de mest dybe i den genre jeg har set.
Gravatar

#3 KEiZ 20 år siden

Det er netop der jeg har læst at man ikke skulle, og det var formegentlig også derfor den floppede i USA, den var med trailer mm. markedsført som noget helt andet end den var, nemlig en seriøs filosofisk film, der bare foregik i rummet men kunne ha' foregået de fleste andre isolerede steder (sådan som jeg har forstået det, jeg har jo ikke set den..:)
What are your names, Neil and Bob, or is that like what you do?
Gravatar

#4 Zaphix 20 år siden

Det er fuldkommen korrekt, at den sagtens kunne have foregået alle mulig andre steder. Der hvor scifi træder ind er i den måde det sker på.
Historien kunne dog ligeså godt foregå på briksen hos en psykolog (der ville måske nok mangle nogle dilemmaer, men stort set det samme)
Gravatar

#5 filmz-Yasw 20 år siden

Prometheus er nu sjovt noget jeg forbinder med et album af Emperor ;)

Men efter at have læst andmeldelsen er jeg blevet temmelig interesseret. Lyder som en film jeg vil synes om.
Gravatar

#6 Lowkey 20 år siden

#5
Nu kan du forbinde Prometheus med græsk mytologi istedet:
Link.
Daisy, Daisy...
Gravatar

#7 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Ahh.. Prometheus' Vulture.. Vi havde om det i engelsk Yasw, don't you remember? Lord Byron's Don Juan.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..

Skriv ny kommentar: