For alle, der sætter pris på udfordrende og tankevækkende science fiction, er Andrei Tarkovskys “Solaris” simpelthen et must. Denne russiske genreklassiker, der kun yderst sjældent føles langsommelig og prætentiøs, stiller store spørgsmål og lader det heldigvis være op til seeren at mønstre svarene. Transferet er ikke ligefrem fantastisk, men trods alt hæderligt, og lydsporet er ganske godt. Der medfølger ikke meget ekstramateriale, men det, som skiven indeholder, vil formentlig fornøje de fleste Tarkovsky-fans.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 RasmusFL 16 år siden

Selv var jeg godt nok overordentlig skuffet, da jeg forleden oplevede filmen i cinemateket. Kedelig er et ord jeg meget sjældent bruger, men med "Solaris" har jeg svært ved at dy mig.

Der var skam lyspunkter i denne film, eksemplevis 'highway'-scenen og flere stemningsfulde enkeltsegmenter, men min primære opfattelse var lidt lig Bergmans "Det Syvende Segl": Middelmådighed, ganske enkelt. Klassikere fås altså meget bedre ifølge mig.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#2 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Jeg havde det en del år også svært med Solaris og forsøgte flere gange uden held at se den færdig. Det var først, da jeg havde set Steven Soderberghs ret gode genindspilning, at det lykkedes mig at komme igennem den. Nu synes jeg, den er utroligt flot, selvom den stadigvæk ligger under Stalker, Andrej Rublev og Spejlet på min personlige liste.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Criterions amerikanske udgave, som står fantastisk godt i forhold til denne her.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#3 filmz-keyser 16 år siden

Flot. Genial. Sand Tarkovsky!

Fortrækker dog nok, fra hans skuffe, "The Mirror" og "Stalker".
Er vild med æstetiske og komtemplerende visuelle film.
I samme dur kan jeg anbefale Weirs "Picnic At Hanging Rock" som jeg så forleden, også en adeles fremragende film.
Everything begins and ends at exactly the right time and place.
Gravatar

#4 RasmusFL 16 år siden

#3: Sikke et tilfælde, for "Picnic at Hanging Rock" så jeg faktisk selv i går aftes som en del af Peter Weir-boxen :).

En fremragende film i øvrigt - dragende og hypnotisk på en måde, som "Solaris" ikke var det.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#5 filmz-BrotherJack 16 år siden

What???!? Er jeg den eneste der synes at "Solaris" er ene af de bedste science fictions nognesinde?
Synes den er fejlfri, og fremragende filmkunst. Mener virkelig ikke den fortjener 5/6. Ikke en så mageløs film.
Gravatar

#6 filmz-BrotherJack 16 år siden

Og så bliver I alle ved med at rose Soderberghs tamme, og, med rette, oversete genindspilning?
Gravatar

#7 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#6 - Hårde prygl til dig, Jack. Soderberghs Solaris er værd at se alene pga. Cliff Martinez' score. :-)

Jeg er helt på det rene med, at det lidt er en "Reader's Digest"-version af originalen. Men for mig var det en god indgang. Den gjorde, at jeg havde bedre styr på grundelementerne i historien, inden jeg (igen) kastede mig ud i forsøget på at komme igennem den 7 minutter lange køretur-gennem-Moskva-som-i-virkeligheden-er-Tokyo.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#8 filmz-vassago 16 år siden

#7: Helt enig mht Cliff Martinez score, men jeg synes nu ikke at jeg vil hive den helt ned på "Readers Digest" niveau. Den er mere simpel end originalen - og gudskelov for det. Det er muligt at den vil mere, lægger op til mere, men for fanden hvor bliver det bare leveret trægt og kedsommeligt.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#9 Benway 16 år siden

Jeg foretrækker også "Andrey Rublyov", "Spejlet" og særligt "Stalker" frem for "Solaris", men jeg må sige at efter netop at have genset filmen, er mange af mine umiddelbare reserverationer forsvundet. Det er på mange måder en svær film, og den sætter ens tålmodighed på prøve gentagende gange, men den er ekstremt fascinerende, når man først kommer ind på livet af den. Det er dog ikke en film, der kommer til en af sig selv. Man må selv møde den på halvvejen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#10 filmz-BrotherJack 16 år siden

Jeg er simpelthen ikke enig! Jeg nåede at kede mig bravt under Soderberghs version, blot fordi den ikke havde de store visioner. "Reader's Digest" i allerhøjeste grad, og hvorfor folk vil nøjes med det begriber jeg ikke. Soderberghs"Solaris" var blot hovedscener fra bogen, uden føling med "det subtile", med flot fotografering og et super score.

Jeg ville aldrig synes om en film hvis jeg fandt den kedelig. Jeg kan virkelig ikke se hvad I finder trægt ved originalen. Det er 1.klasses håndværk, det er visionært, udfordrende, der er kælet for alle detaljer. For mig er det filmkunst på et tårnhøjt plan - aldrig set før os siden. Vild fascinerende.

Skriv ny kommentar: