Solformørkelsen udebliver med “Solkongen”, der med sit burleske univers og persongalleri er et frisk pust i det danske filmudbud. Filmen leverer underholdning på et hæderligt niveau, dog uden at være banebrydende. Det skinner dog igennem, at især Birthe Neumann er en blændende solstråle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 19 år siden

A la "Harold and Maude"?! Ah, nu strammer vi den vist hr. Knudsen...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 chuck 19 år siden

Tja, de handler begge om forholdet mellem en ældre kvinde og en yngre mand, så en gakket udgave af "Harold & Maude" er vel ikke helt galt?
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#3 filmz-bullseye 19 år siden

Har sjældent grint så meget over en dansk film i biografen!
Gravatar

#4 filmz-Linda 19 år siden

Min kæreste og jeg var inde og se filmen i biografen (som i øvrigt var fyldt til randen). Jeg vidste ikke, at man kunne lave en dansk film, som var så sjov og fyldt med kanon-gode one-liners - specielt Kirsten Lehfeldt. Okay, jeg grinede da også ved "Grev Axel", men den var mere grov, hvor Solkongen er varm og samtidigt kikset.
Jeg er hermed blevet en "Nikolaj Lie Kaas-fan".
Solkongen skal helt bestemt købes på dvd, når engang kommer...

#5 19 år siden

Starter godt, men det sjove drukner, da filmen begiver sig ind i for meget handling, der skal redes ud igen. De skulle have afholdt sig fra et plot og holdt sig til at lade de skæve eksistenser i filmen udfolde sig. Præcis det samme sker i "Bænken".

#6 19 år siden

Håber i øvrigt også en dag at kunne se en nyere dansk film uden hr. overeksponeret Nikolaj-pigerne-elsker-mig-og-drengene-hader-mig Fucking Lee Kaas.
Gravatar

#7 filmz-davidhimself 19 år siden

Som danske komedier er flest.
Skøre og skæve personligheder - og det sys jeg er hærlig :P
Det er dog øjeblikke hvor det kommer lidt for langt ud og måske ikke lige virker efter hensigten
Gravatar

#8 filmz-gimleno1 19 år siden

Tjah, ok, sjov film, men vi trænger sgu snart til noget fornyelse...Anders Thomas Jensens film var banebrydende for dansk film for 5-6 år siden men nu er de efterhånden også ved at blive lidt trivielle, syntes jeg..

Men ok underholdning, sporadisk gode præstationer...selvom skuespillerne mere eller mindre hiver deres sædvanlige karakterer frem fra gemmerne..
..my hovercraft is full of eels..

Skriv ny kommentar: