Skildringen af perioden under anden verdenskrig imponerer med sine tekniske kvaliteter, hvor især en scene fra tilbagetrækningen af de britiske tropper ved Dunkirk fanger de kaotiske krigstilstande. Men det er dog også her i filmens anden halvdel, at plottet bevæger sig længst væk fra historiens udgangspunkt, og en overgang føles det som om, filmen er på vej ud på et sidespor. Dette rådes der imidlertid bod på med en slutning, der ikke bare føjer slutning og begyndelse sammen på troværdig vis, men også placerer hele historien i et nyt perspektiv i en rørende kommentar til historiefortællingens styrke på godt og ondt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Winniepooh 16 år siden

Bryder mig heller ikke om den danske titel. Men har på fornemmelsen af at filmen skal ses så må vi se om den kan udfordre Juno som årets film 2008 (i min bog)
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#12 filmz-Bartholdy 16 år siden

Rimeligt enig med anmelsen, bortset fra kritikken af at kærlighedshistorien er for ordinær, hvis det ikke var for Briony-delen af historien. Hovedsageligt fordi Briony-delen ER til stede, og gør indsigelsen irrelevant (jvf. diverse fjollede kritikpunkter, som f.eks. Brokeback Mountain ville være ordinær hvis den handlede om en mand og en kvinde, og Alien ville være kedelig uden rumvæsnet). Kærlighedshistorien er jo nødt til at være simpel og ren i film, hvor en force majeure adskiller de elskende, for at give konflikten kraft og tragik.

Synes derudover at filmens intellektuelle spørgsmål er perfekt stillet: Har Briony sonet sin forbrydelse til sidst, da hun giver sin søster en fiktiv Lykkelig Slutning? Eller viser den gamle Brionys anskuelser, at hun stadig ikke har lært at skille fantasi fra grum, grum virkelighed?

Synes i øvrigt at det er helt fantastisk dejligt, at en film, der jo er fiktiv, præsenterer en historie i historien, og giver seeren (og læseren af den marginalt bedre bog) den idé, at den ene historie er mere fiktiv end den anden. Jeg mener, hvor er det bare herrevidunderligt.


Se filmen, drik dig beruset i rødvin bagefter, og brug hele natten på at snakke som en 18-årig intellektuel der lige har fået 13 i dansk, og blev tryg ved ordet Meta for flere måneder siden.

[Spoiler tag indsat af red.]
Gravatar

#13 Highland Park 16 år siden

#12: Hvad med at lære at bruge spoilere?
"Til sidst da..."
Flot Bartholdy!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 11 Enig i at "Juno" er en god film, men ligefrem årets bedste er jeg ikke enig i.

Så filmen på en lille skærm, og nok blev jeg fanget og rørt, men slet ikke på samme måde som ved "En Lang Forlovelse", der var meget stærkere. Har dog besluttet at give den en chance til på det store lærred, men jeg tror næppe jeg kommer over min første karakter som er 4/6.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#15 Wrangque 16 år siden

#12 Meget enig.

I mine øjne et dette en 6/6 film. Helt fantastisk. Score. Skuespil (velkommen Saoirse Ronan). Handling. Dybere meninger. Helt Fantastisk Slutning.

Min favorit film i 2007 (og jeg har set de andre big ones). Blev så glad for den at jeg straks gav mig til at læse bogen, selvom jeg ikke har rørt en bog siden folkeskolen. Den er ligeledes fantastisk og sikken en adaptation, de steder hvor den viger fra bogen virker det mindst lige så godt i filmen.
Gravatar

#16 gizmomis 16 år siden

Intet mindre end fantastisk og meget rørende film.. har lige bestilt den på bibloteket da jeg også fik umådelig trang til at læse den..
Gravatar

#17 Winniepooh 16 år siden

# 15

Jeg elsker når film giver folk lyst til at læse bøger, især folk der normalt aldrig får læst en bog.

Jeg har nu i øvrigt også bogen på "skal se at få læst" listen.



You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#18 Lady Arwen 16 år siden

Læste bogen for lang tid siden da jeg hørte om filmen (er en stor James McAvoy fan....) Synes bogen er fantastisk og havde haft tanken om måske at blive skuffet...men nej...

Filmen er fantastisk og er blevet nødt til at give den 6/6. Skuespillet er fantastisk, og jeg forstår ikke hvorfor James McAvoy ikke er blevet nomineret til en oscar, synes han stjæler billedet fuldstændig. Også den nye Saiorse Ronan spiller utrolig flot.
Scenisk er filmen også fuldstændig i top.
Befandt mig også til sidst i samme situation som da jeg læste bogen, jeg var så rørt at tårene nærmest trillede ned af kinderne... (Da jeg læste bogen stortudede jeg flere minutter efter jeg havde lagt den fra mig)..

I alle henseender en fantastisk film.
Doctor Who <3
Gravatar

#19 Lady Arwen 16 år siden

By the way til dem der ikke har læst bogen. LÆS den, den er fantastisk godt skrevet (har dog kun læst den på engelsk, så kender ikke "sproget" i den danske oversættelse....


Bogens slutning adskiller sig dog lidt fra filmen... Hvilket ikke gør den mindre rørende
Doctor Who <3
Gravatar

#20 lagoni 16 år siden

Jeg har også læst bogen og kan virkelig ikke se det interessante i den. Jo da, sproget er fint og grundhistorien spændende, men den er bare gabende kedelig ellers og tog lang tid at komme i gennem. Jeg er ellers meget begejstret for McEwans Saturday, men i Atonement går hans ellers relevante beskrivelser og tankestrømme over i kedelig rablen. Men hver sin smag :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: