Skildringen af perioden under anden verdenskrig imponerer med sine tekniske kvaliteter, hvor især en scene fra tilbagetrækningen af de britiske tropper ved Dunkirk fanger de kaotiske krigstilstande. Men det er dog også her i filmens anden halvdel, at plottet bevæger sig længst væk fra historiens udgangspunkt, og en overgang føles det som om, filmen er på vej ud på et sidespor. Dette rådes der imidlertid bod på med en slutning, der ikke bare føjer slutning og begyndelse sammen på troværdig vis, men også placerer hele historien i et nyt perspektiv i en rørende kommentar til historiefortællingens styrke på godt og ondt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 mr gaijin 16 år siden

Den levede ikke op til mine forventninger. Den første halvdel fungerer ganske fint, og den flotte cinematografi spillede fint sammen med filmens score og skuespil. Men det gik mere og mere over i melodrama i filmens anden halvdel. Det faldt lidt til jorden. For meget stil, for lidt indhold. Personerne virker tynde. Måske er der mere fylde på i bogen, men der kommer aldrig kød på dem i filmen.

Alt i alt er det da et hæderligt stykke melodrama. Det lange take ved Dunkirk var også flot, men lidt for meget cinematografisk masturbation. Igen flot stil, men det løfter ikke historien.

I betragtning af, at instruktøren Joe Wright kun er 35, så tror jeg, at vi har mange flere og bedre film i vente fra ham.

4/6
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#22 enfilmnørd 14 år siden

Så fik jeg også set den.
Fantastisk film
5-6/6
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#23 Nicki52 14 år siden

Bedst:

1. Musik
2. Historie
3. Skuespillere
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: