“Splice” er en af de mest tankevækkende og opfindsomme science fiction-film i årevis, og alle skuespillerne gør en brav indsats foran kameraet. Det er dog en stor skam, at filmen til slut forfalder til de gamle genreklicheer, som den ellers har undveget indtil da. Dvd’ens AV-præsentation er imponerende, men det havde været dejligt med lidt mere ekstramateriale. Alligevel bør alle, der har hang til intelligent sci-fi, absolut give “Splice” en chance.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 jessup 13 år siden

Jeg synes den var ret underholdende - 3-4/6.
This is just until June
Gravatar

#12 Mulder 13 år siden

Jeg må så ærligt tilstå at jeg fandt den utrolig ringe.

Selve præmisset for historien er komplet latterlig. Har en uddannelse som bioteknolog så er nok lidt farvet her, men der burde være grænser for hvor absurd udgangspunktet for en film der giver sig ud for at nutidig/kort ude fremtiden kan være. Ok det er en Science Fiction film så lad os se gennem fingre med skabelsen af Dren.

Dernæst kommer selve det etiske aspekt i det samt sikkerheden som denne film åbenbart skider højt på bare for at kunne få sparket en historie om Dren i gang. Der er bare så mange ting i vejen og galt med hele håndteringen af situationen at det ikke på den mindste måde er troværdigt. En hver forsker der har nået deres stadie (de må immervæk være eliten og pænt intelligente) ville aldrig tage det hele så letsindigt som de gør i filmen. Emner som karantæne og isolation er aldrig noget tema, og gud hjælpe mig om de ikke også stikker hånden ind til en helt nyt art uden så meget som at tænke på sikkerhed eller risko for hvad dette nye væsen kunne bære at sygdomme.

At slutningen så bare kammer helt over, ja så fik man da noget at grine af
Bare det at han går i seng med Dren. WTF??? Hvad skete der lige der? Unødvendigt for filmen og helt ude i hampen. Og for lige at toppe det skifter Dren lige køn for at kunne voldtage Elsa. Jesus Christ for en gang bæ! :)


Well gav den 2/6 den får 2 for at prøve på noget nyt selv om det fejlede grumt.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Gravatar

#13 Moog 13 år siden

#12 En ny art kan da ikke have nye sygdomme også?
Det er jo ikke en ny fundet art, men en ny "lavet" art :)
På den anden side kan bakterier jo løbe igennem mange generationer på kort tid, så tjoo :)

Men det er altså den klassiske fejlkritik af science fiction, "det er ikke realistisk".
Den holder bare ikke, for så kan man ikke se langt det meste sci-fi.
Tag nu min favorit film Alien, her er det jo som om at universet er skrumpet 1:1000000
"Vi fryser lige os selv ned i et års tid og så flyver vil mellem planeterne" Det kan så ikke lige lade sig gøre at tilbagelægge disse afstande på så kort tid, og da slet ikke i den cruise fart det lader til Nostromo flyver med :)

Hvad med alle de gange du ser rumfilm og hører eksplosioner?
Og nej man kan da heller ikke rejse i tiden ved at køre 88 mil i timen ;)

For mig virkede præmissen i Splice ret troværdig, og det er nøgleordet, troværdig frem for realistisk :)
Gravatar

#14 elwood 13 år siden

Og nej man kan da heller ikke rejse i tiden ved at køre 88 mil i timen ;)

Nej det er 90.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Lord Beef Jerky 13 år siden

#13 Jeg leder heller ikke efter realisme i film, men som du selv siger er troværdighed ofte nødvendig for at blive revet med ind i handlingen. Splice havde nogle superfede ideer, men troværdigheden begynder langsomt at falde fra hinanden, og når filmen falder i alle de dybe klichehuller i slutningen står jeg helt af. God start, ok midterstykke, forfærdelig slutning. 3/6.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#16 evermind 13 år siden

Jeg så den i nat og er faktisk meget enig i anmeldelsen; god og medrivende film, der forfalder til en lidt hastig og letkøbt afslutning, men stadig er jeg meget begejstret for Splice. Jeg vil nok sige en stor 4'er for nu - interessante, tvetydige og velspillede karakterer og overbevisende effekter holdt mig dybt engageret i filmen, og jeg købte både deres videnskabelige legelyst og følte sympati for Dren, fordi karaktererne syntes følelsesmæssigt og psykologisk underbyggede. Bipersonerne var dog til gengæld flade og ligegyldige ved siden af "familiedramaet", men den del af filmen, der først og fremmest skulle virke,, virkede til gengæld rigtig godt langt det meste af vejen.

Anbefaling herfra!
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#17 gi-jones 12 år siden

Jeg vil også gerne lige slå et slag for denne film. Rigtig godt skruet sammen, og selvom slutningen som nævnt tager et unødvendigt skridt eller to, er det ikke en deal-breaker og jeg sad på kanten af sofaen hele vejen igennnem. Samtidig er det en gyserfilm, der aldrig forfalder til billige bø-tricks, hvilket er noget jeg sætter stor pris på.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#18 HonoDelLoce 12 år siden

Måske er jeg bare ikke så overbærende som andre - men jeg synes slet ikke, jeg kan abstrahere fra en ordentlig omgang kludret og dårlig slutning.. Det er trist nok, for jeg kan huske, at jeg sad og var rigtig godt fornøjet under filmen.. Men efter filmen er det eneste, jeg kan huske, den dårlige slutning..

Det er lidt ligesom The 9th Gate. Hele filmen igennem sidder man med denne her fornemmelse af at se noget virkelig virkelig godt.. Og så efter de sidste 10-15 minutter sidder man bare og tænker "What the dælen tænkte de dog på......."
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#19 Lord Beef Jerky 12 år siden

#18 Jeg er enig mht. Splice, men er ret glad for slutningen på The Ninth Gate... jeg er en sucker for et godt antiklimaks.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: