Massevis af fans følte sig overordentligt skuffet over “Star Trek: Generations”, men det er alligevel en udmærket science-fiction film. Hvis man ikke er til ekstramateriale og allerede besidder den nuværende region-2 udgave (som ser flottere ud end denne), kan man godt holde sig til sin gamle dvd. Men fans af filmen kan trygt erhverve sig denne flotte 2-disc Collector’s Edition øjeblikkeligt. Ganske vist ser filmen ikke alt for godt ud, men den lyder fantastisk og ekstramaterialet er ganske godt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Buck Rogers 17 år siden

Fin anmeldelse af en ret undervurderet film.

Jeg stejlede dog over følgende:
"Dennis McCarthys guddommelige musik skal også nævnes. Dette er muligvis det bedste soundtrack til en Star Trek film"

Aiii, det kan du da ikke mene! :) Man hører med al ønskelig tydelighed, at McCarthy kun havde erfaring fra tv. Musikken mangler kompleksitet (hør bare det gennemført tamme åbningstema) og når ikke Goldsmiths bedste (Final Frontier, First Contact) til sokkeholderne.
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#2 The Insider 17 år siden

Hey Buck Rogers! Tusind tak for rosen - er enormt glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, som synes om denne (netop som du siger) undvurderede, velskruede film :-)

Men jo, især efter at have set filmen en hel del gange (jaja, kald mig bare en nørd :-)), så synes jeg at McCarthys musik bliver bedre for hvert gensyn. Med mandens lavmælte tv-baggrund in mente, er musikkens attraktive "grandiositet" enormt overraskende. Temaet er en anelse simpelt, ja, men det er mange af Goldsmiths egentlig også.
Goldsmiths musik til serien er også helt eminent, naturligvis, og det er også derfor, jeg bruger ordet "muligvis" i min omtale af McCarthys arbejde :-) Men jeg synes at de to herres scores kvalitetsmæssigt ligger meget, meget tæt på hinanden. Faktisk synes jeg at musikken til alle 10 film er glimrende, men McCarthys sublime score komplimenterer i hvert fald billederne mindst lige så godt, som nogen af de andre scores. Altså, efter min personlige vurdering... :-)
War. War never changes.
Gravatar

#3 Buck Rogers 17 år siden

Hej igen, co-nørd ;)
ja, Generations får jo ofte hug for "bare" at være en forlænget tv-episode. Men filmen fungerer, fordi den prioriterer dramaet og de forskellige dilemmaer, der er så mange af i TOS og TNG. Til gengæld er der ikke alt for mange af Trek-filmenes Akilles-hæl: de typisk gumpetunge actionscener med aldrende skuespillere, der løber prustende rundt :)(de mange genbrug af rumkampsscener pynter dog ikke i regnskabet!) Og så ikke ét ord om den... øh... højdramatiske afsluttende kamp mellem Kirk og Soran! ;)

Generelt har Trek holdt et højt niveau, hvad musikken angår, og jeg er især imponeret over Goldsmiths vanlige evne til at komponere musik, der er urimeligt meget bedre end den film, musikken optræder i (Final Frontier, Nemesis, anyone?). Eneste helkikser i min bog er Rosenmans lalleglade score til The Voyage Home, mens jeg synes, at Eidelmans dystre toner til The Undiscovered Country er lidt af et mesterværk. Men jeg skal nok prøve at give herr McCarthy en ekstra chance!

Mvh
Jacob
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#4 The Insider 17 år siden

Ja for dælen, Eidelmans musik var glimrende. Og jeg vil give dig fuldstændig ret mht. Nemesis og Final Frontier - endda også Insurrection. Goldsmiths musik er uden sammenligning alle disse films største styrke, og havde det ikke været for den formidable musik, havde de været langt sværere at sluge :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: