Genudgivelsen af Werner Herzogs “Stroszek” tilbyder et kærkomment gensyn med bagsiden af den amerikanske drøm. Instruktørens håndelag mærkes tydeligt i de skæve karakterer og de finurlig situationer. Mest problematisk er dog den indledningsvis sjuskede og ufokuserede fortællestil, som dog neutraliseres undervejs. Filmen rummer væsentlige budskaber og er et værdigt bekendtskab. Men til instruktørens bedste hører filmen altså ikke.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chandler75 16 år siden

Som anmelderen rigtig nok skriver - ikke Herzogs bedste, men alligevel mange gode momenter og det sædvanlige Herzog-aftryk i stilen.

Historien om den mislykkede jagt på den amerikanske drøm er ikke revolutionerende, og de to stereotype pimps er også set før, men det er skuespillerne, der bærer filmen oppe. Ikke mindst Bruno S. er som altid uforlignelig.

Og så får filmen jo også en lille ekstra dimension, når man har set "Control"...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#2 Benway 16 år siden

Det er ikke Herzogs bedste og det er måske lidt uretfærdigt at man uundgåeligt kommer til at sammenligne den med Herzogs anden Bruno S. film "Gåden om Kasper Hauser" (Jeder für sich und Gott gegen alle) som er et fuldblodsmesterværk.

Stroszek er ikke noget mesterværk, og er da også stedvis lige lovligt langtrukken, men for pokker det sidste akt er så fremragende, at jeg rask væk tilgiver den det. Selve slutningen er rent ud sagt genial, og hjemsøger én længe efter.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: