“The Messengers” viser de to Hong Kong-filmmagere og brødre Danny og Oxide Pang på gæstevisit i det amerikanske med et ganske vellykket gys. Særligt effekterne og stemningen er overmåde overbevisende, om end filmens klicheer og særligt referencer til gysergenrens ukronede mestre er lovligt tyktflydende. Men det er tydeligtvis kærligt ment og hæmmer ikke for alvor en gyser, der er effektiv i sit rette element, men netop derfor ikke overrasker i længden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Highland Park 16 år siden

Godt med en anmeldelse af denne film.
Men hvad med lidt korrekturlæsning? Det hedder nu altså "lydeffekter" og "som det sig hør og bør"... etc. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 chandler75 16 år siden

# 1 Der er korrekturlæst, men de to ting, du der refererer til, er ikke rettet, da der ikke er noget galt med dem. Det er anmelderen, der leger lidt med sproget.

Rent sprogligt eller grammatisk er der ikke noget i vejen med "effektlyde" eller "Som det hører sig og bør til...".

Hvad er der ellers? (jf. "etc.")
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 Highland Park 16 år siden

#2: Det er vi så uenige i. :) Er skam helt i orden at lege med sproget - men det lyder altså ikke godt i mine ører. Men hvis det er meningen, så fred være med det.
Hvad der ellers er? Jeg troede, at I var ligeglade. ;)
F.eks.: "spiller endvidere effektlydene". Der ville jeg helt klart skrive "spiller lydeffekterne endvidere" - altså flytte ordet "endvidere" - selv om jeg ikke forstår, hvad det laver i den sætning. Kunne sagtens udelades.
Men sorry, det var ikke for at være en flueknepper. :) Leg I bare med sproget ligeså meget, I vil.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#4 chandler75 16 år siden

Hvad er vi uenige i? Mener du, at der er noget grammatisk galt? Så må du endelig påpege det, og så vil det naturligvis blive rettet. Alle anmeldelser korrekturlæses og rettes nøje, men der kan selvfølgelig snige sig fejl ind.

At det ikke lyder godt i dine ører, må jo være en subjektiv vurdering, og har intet at gøre med "Det hedder nu altså" :)

Hvis du flytter "endvidere" ændrer du sætningens mening en smule.

"... spiller endvidere effektlydene en væsentlig rolle" = også effektlydene er væsentlige.

"... spiller lydeffekterne endvidere en vigtig rolle" = indikerer, at lydeffekterne gør flere ting, deriblandt spille en vigtig rolle.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#5 Highland Park 16 år siden

Uanset hvad du mener er "grammatisk korrekt", så er den normale betegnelse altså "lydeffekter". På engelsk siger man jo heller ikke 'effect sounds' vel? :)
Og "som det hører sig og bør" er grammatisk ukorrekt, uanset hvad du måtte mene. Man kan ikke sige "det hører sig".
Desuden burde ordet "også" erstatte "endvidere", hvis du virkelig ønsker, at jeg skal fluekneppe. Du skriver jo selv, at det betyder "også effektlydene er væsentlige".
Have fun with this one. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 chandler75 16 år siden

Hvis man kan sige "det siger sig (selv)" kan man vel også sige "det hører sig" ;)

Hvorfor "endvidere" bør erstattes af "også" forstår jeg ikke... der er jo bare tale om synonymer. Det væsentlige her er, hvor i sætningen de står placeret.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 Highland Park 16 år siden

Det mener jeg ikke, at man kan.
Og i min verden er der nu forskel på betydningen af de to ord. Men fint, lad os bare stoppe her. Hvis I er tilfredse, er der vel ingen grund til at diskutere det længere. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 icetea 16 år siden

Hehe, nu går der da for meget grammatik i den :)

Godt nok længe siden jeg har set filmen, men husker den som en af de mere vellykkede gys, med en fin stemning. Så den får 4/6
Gravatar

#9 keitel 16 år siden

Hold kæft den er dårlig, det er jo en typisk standard gyser med et standard plot man har set 100 vis af gange.
2/6
Gravatar

#10 filmz-Narniabæver 16 år siden

Også 4/6 fra mig.
Chip: Rescue Rangers, away!

Skriv ny kommentar: